Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Kampsportare går ny match

  • ATTACK. Assan Njie, grundare av Njie Group, har med sina funktionella livsmedel bytt arena från mixed martial arts till att i stället ta fajten på den tuffa livsmedelsmarknaden.

  • ATTACK. Assan Njie, grundare av Njie Group, har med sina funktionella livsmedel bytt arena från mixed martial arts till att i stället ta fajten på den tuffa livsmedelsmarknaden. Foto: Jack Mikrut

  • STARTEN. I början hade Assan Njie inte råd med en företagsbil till transporterna av varor, i stället fick en moppe duga. Moppen på kontoret påminner om hur allt en gång startade. Foto: Jack Mikrut

Kampsportaren Assan Njie har sin elitträning att tacka för sin snabbväxande affärsidé.
Hans företag Njie, som gör funktionella livsmedel, blev i fjol ett Gasellföretag med en tillväxt på över tusen procent.
Och med den egenutvecklade proteinpuddingen fortsätter tillväxten.

”Som entreprenör har jag samma fokus på målet som jag hade när jag tränade och tävlade professionellt inom kampsporten MMA, mixed martial arts”, säger Assan Njie, grundare av och vd för Njie Group.

”Det finns inga genvägar eller tur, det är hårt arbete som gäller och det öppnar möjligheter. Det gäller att ligga steget före konkurrenterna. När jag tävlade var jag endast rädd för att förlora, samma gäller i affärer.”

Njie Group utvecklar och säljer funktionella livsmedel, som drycker baserade på växten aloe vera, proteinpudding och en sockerfri läskedryck med vitaminer och antioxidanter. Bland kunderna finns Ica, Coop, Willys, Hemköp, SF Bio, Espresso House och Waynes Coffee. Produkterna säljs i de nordiska länderna och tillverkas i Sydkorea, Tyskland, Österrike och Sverige.

Företaget flyttade nyligen in i större lokaler i en kontorsfastighet i Olskroken i Göteborg för att få plats med sina 26 anställda, en fördubbling på ett år. Här finns också plats att växa ytterligare.

”Vi hade tidigare ett externt säljbolag, men sedan i slutet på förra året sköter vi försäljningen med egen säljkår. Därför har personalen ökat kraftigt”, säger Assan Njie.

Njie växte organiskt under perioden 2011–2014 med 1 068 procent och blev i fjol ett Gasellföretag. Tillväxten har fortsatt så omsättningsprognosen för 2015 är cirka 78 Mkr. Och det dubbla för 2016.

”Även om det var lockande att snabbt få in produkter på dagligvaruhandeln, så kan man drunkna i utbudet om man inte har resurserna att vara aktiv som jag inte hade i början”, säger Assan Njie.

”Min strategi de första tre åren blev i stället att bara sälja på exklusiva kaféer, gym och hälsokostbutiker i Göteborg och Stockholm. Det byggde varumärket men volymerna kom när vi kom in på service- och dagligvaruhandeln i slutet på 2011.”

Assan Njie började med MMA som amatör när han var 16 år. 2003, när han var 19 år, blev han svensk mästare och tre år senare inledde han sin professionella karriär. För att få de bästa förutsättningarna började han 2007 resa till Nederländerna och träna.

”På gymmet där jag tränade sålde man en dryck med aloe vera importerad från Sydkorea som jag gillade. 2008 kontaktade jag tillverkaren för att jag ville försöka sälja drycken i Sverige på mitt gym i Göteborg”, säger han.

Assan Njie ville beställa några kartonger, men fick veta att minsta kvantitet var en container som rymde 33 pall med 1 650 kartonger. Och då behövdes startkapital.

”För att få ett banklån fick min mamma gå i borgen och så fick jag ett lån från Almi, så totalt blev det 170 000 kronor till att starta aktiebolag och betala för den första containern.”

Nästa problem blev lagerlokal.

”Jag fick låna en liten lokal av mammas hyresvärd, halva min mammas vardagsrum och min fru Jennys, då min flickvän, källare och min svärfars kontor.”

Och så var det distribution.

”Jag hade inte råd att köpa bil i början, så det fick bli en moppe där jag hade varuprover i det lilla utrymmet under sätet och så kunde jag frakta några kartonger åt gången mellan mina fötter.”

Det var hårt slit, men Assan Njie har alltid jobbat hårt.

”Jag började skolan i Gambia när jag var fem år, så det var hård drillning från start och när vi flyttade till Sverige när jag var sju år så började jag sälja tidningar och dela ut reklam. Min mamma Ing-Marie har också alltid jobbat hårt för mig och mina syskon, så jag vet att det krävs stenhårt arbete för att lyckas”, säger han.

2013 gick Assan ”the Black Attack” Njie, som han kallades, sin senaste MMA-match. Han hade då vunnit 13 av sina 15 proffsmatcher.

”Företaget växte snabbt och jag kunde inte göra både och längre så jag bestämde mig för att satsa på företaget.”

Från hans träningsdagar kom idén till företagets senaste storsäljare, den färdiga proteinpuddingen Propud.

”När jag tränade så brukade jag vispa upp proteinpulver med lite mjölk och låta stelna i kylen innan jag åt den. Detta var lite bökigt och tidskrävande”, säger Assan Njie.

”Men när alla kvargprodukter blev populära så tänkte jag att en färdig proteinpudding i portionsförpackning kunde vara ett komplement som är laktosfritt.”

Efter att ha hittat en tillverkare i Tyskland och åtta leverantörer så lanserade Assan Njie sin proteinpudding förra våren.

”Vi hade missbedömt intresset. Efterfrågan var dubbelt så stor, så vi fick leveransproblem. Men nu har vi kommit ikapp. Och Propud är nu vår största produkt.”

Omsättningen för 2015 ökade med cirka 60 procent och planen är att fortsätta växa organiskt med nya produkter och marknader.

”Vi ska öka med minst 75 procent per år de närmaste två åren. Och om tre år har vi fler funktionella livsmedel i vår produktportfölj. Vi har expanderat i Norden och påbörjat en exportstrategi. Expansionen sker med återinvesterade vinster”, säger Assan Njie.