Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Höjer rösten för tågen

  • Peter Eriksson, EU-parlamentariker, och Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket.

Miljöpartiet höjer nu tonläget för att rädda planerna på nya höghastighetsbanor och anklagar Trafikverket för att medvetet försöka stoppa satsningen.
”De sprider en felaktig bild av vad det kostar”, säger partiprofilen Peter Eriksson.

Di har de senaste dagarna rapporterat om den växande kritiken mot planerna på nya höghastighetsbanor, som enligt den senaste beräkningen kommer kosta 190–320 miljarder kronor.

Tanken är att projektet ska lånefinansieras, men bygget måste likväl betalas och enligt Trafikverket kommer räntekostnader och amorteringar initialt att ligga på 16 miljarder om året, vilket utgör en ganska betydande del av de totala anslagen för infrastrukturinvesteringar på 20 miljarder per år. Det finns med andra ord en risk att politikerna med sitt snabbtågsprojekt inte lämnar utrymme för särskilt många andra investeringar i landet.

Det gör att allt fler nu drar öronen åt sig och i gårdagens Di gick två lokala MP-politiker ut och uppmanade sitt parti att släppa fixeringen vid snabbtågen. Men de tycks inte bli bönhörda, utan nu skärper istället partiet tonläget.

”Jag tycker Trafikverket sprider en helt felaktig bild till människor om vad det här kommer att kosta. Deras kalkyler är baserade på 4 procents ränta för lånen. Staten kan ju i dag låna till en negativ ränta”, säger EU-parlamentarikern och tidigare MP-språkröret Peter Eriksson, och antyder att myndigheten medvetet talar ned projektet.

”Det finns de som menar att det är vägarna som är nummer ett på Trafikverket. Jag vet inte om det stämmer. Men det verkar inte som att de i sina kalkylmodeller vill gynna järnvägen, det är helt klart”, säger han.

På Trafikverket avfärdar man bestämt anklagelsen att de medvetet skulle försöka sänka satsningen.

”Absolut inte. Vad skulle vi ha för skäl att göra det? Jag kan inte förstå det över huvud taget”, säger Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket.

Hon pekar på att man i sina beräkningar alltid använder sig av en kalkylränta på 4 procent. Och ska höghastighetsbanor byggas mellan Sveriges tre storstäder kommer det enligt henne att kosta någonstans omkring 250 miljarder, alltså mitt i det angivna spannet.

”Att vi skulle ligga väldigt mycket dyrare än andra stämmer inte. Det finns de som byggt till ett lägre pris, men det finns också väldigt många exempel där det kostat betydligt mer”, säger hon.

”Vår avsikt är att lämnat ett så pass korrekt beslutsunderlag som möjligt. Det värsta man kan göra är komma med kraftiga fördyringar sent i processen när man inte kan göra något åt det.”

Peter Eriksson kämpade hårt för snabbtågen redan i valet 2010, då frågan lyftes upp som ett av de främsta vallöftena från de rödgrönas sida.

Då förlorade man valet, men 2014 var det alliansens tur att gå till val på satsningen. Nu ligger frågan i knät på de rödgröna. Men för att bygget ska bli av krävs en bred uppslutning i riksdagen.

”Det är för få som varit ute och försvarat den här väldigt viktiga satsningen”, säger Peter Eriksson.