Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Rockfesten höjer volymen

  • SLÅR REKORD. Mats Natvig, vd för Sweden Rock Festival. Foto: Björn Solfors

2015 blev ett nytt rekordår för vinstmaskinen Sweden Rock Festival.
Med vårens musikalsatsning och nya alkoholprodukter tror vd:n och huvudägaren Mats Natvig att pilen fortsätter uppåt även i år.

I flera år har Sweden Rock Festival, Skandinaviens största renodlade rockfestival, levererat en stark tillväxt och en stadigt ökande lönsamhet. Nu toppas trenden med ett omsättningskliv från 93 miljoner kronor (2014) till den nya toppnoteringen på 113 Mkr för 2015. Samtidigt presenterar Blekingefestivalen ett rekordresultat efter finansnetto på 39,6 Mkr – en ökning med över 40 procent.

”Det är fantastiskt roligt. 2015 blev ett år där allting föll på plats och mycket av allt arbete vi gjort bar frukt”, säger Mats Natvig.

Satsningen på flera olika verksamhetsgrenar och externa samarbeten gör att en tredjedel av intäkterna nu kommer från annat håll än biljettintäkter.

Sedan 2011 har festivalen till exempel haft flera storsäljande alkoholprodukter på Systembolaget, bland annat vin, en mörk rom och en single malt whisky.

Festivalen har anordnat rockkryssningar och andra evenemang, webbshopen säljer prylar och en egen bokningsportal förmedlar resor och boende i samband med festivalen.

Och satsningarna fortsätter i oförminskad styrka. Första veckan i mars lanseras den första av två nya (och ännu hemliga) alkoholprodukter– och den 20 februari är det premiär för rockmusikalen ”American Idiot” på Cirkus i Stockholm. Totalt 30 föreställningar produceras i samarbete med Blixten & Co.

”Det känns som ett naturligt steg för oss att ta. Det är ett jätteroligt projekt och med tanke på att vi och Blixten har lite olika kompetenser och kunder i våra bolag kompletterar vi varandra väldigt bra.”

Sweden Rock Festival, som i år arrangeras den 8–11 juni, fortsätter att vara det lysande undantaget i en mörk festivalbransch. Förra sommaren tvingades till exempel Siestafestivalen att kasta in handduken och FKP Scorpio Sverige, bolaget bakom Bråvallafestivalen, har tyngts av stora förluster i flera år.

Vad gör ni rätt som andra festivaler gör fel?
”En faktor är att vi har så många övriga intäkter vid sidan av biljettintäkterna. Det gör att vi kan sänka både break-even och risk, samtidigt som vi får en väldigt bra lönsamhet när vi får upp volymerna”, säger Mats Natvig.

Blir det nytt omsättningsrekord i år också?
”Det är nog lite för tidigt att säga någon siffra, men det ser väldigt bra ut. Jag tror att utvecklingen håller i sig och att vi fortsätter att växa.”

Tyck till
Tyck till