Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Storsatsning på nya spår ska ge 100.000 bostäder

  • Bygget av Citybanan i Stockholm. Foto: Marcus Ericsson/TT

Staten lovar pengar till tunnelbana och spårväg i våra storstadsregioner. I utbyte krävs minst 100.000 nya bostäder. På måndagen inleddes förhandlingarna med kommunerna.

I förra veckan startade förhandlingarna om den nya höghastighetsbanan, som kraftigt ska korta restiderna mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.

På måndagen togs nästa steg, när förhandlingar om den regionala kollektivtrafiken drogs igång med totalt 14 kommuner i Stockholms-, Göteborgs- och Malmöområdet.

Målet är att trafiksatsningarna ska öka bostadsbyggandet.

”Vi har ett mål för hela Sverigeförhandlingen på 100.000 nya bostäder. De tre storstäderna kommer att ge den större delen av dessa”, säger HG Wessberg, som leder förhandlingarna från statens sida.

Som modell för förhandlingarna står den tidigare Stockholmsförhandlingen, där staten gick in med pengar för en utbyggnad av tunnelbanan i utbyte mot 78.000 nya bostäder.

Tanken nu är att staten ska gå in och medfinansiera större, spårburna infrastrukturprojekt i de tre storstadsregionerna. HG Wessberg är optimistisk.

”Det finns ett genuint intresse hos de berörda kommunerna. Och det är inte så konstigt när staten är beredd att öppna plånboken”, säger han.

I Stockholm föreslås bland annat en utbyggnad av tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Den dragningen väntas inte ge något större tillskott av bostäder, men behövs en ändå för att avlasta T-centralen.

Stockholm ska även förhandla om en utbyggnad av tunnelbanan till Täby och Lidingö samt en ny spårväg i södra länet mellan Älvsjö och Flemingsberg.

Till det kommer Österleden, som ska fullborda ringleden runt Stockholm och bana väg för en förlängning av tvärbanan norrut från Hammarby Sjöstad.

”Om det finns ett intresse från Stockholmskommunerna och landstinget blir det möjligt att dra tvärbanan under Saltsjön och upp i riktning mot Ropsten”, säger HG Wessberg.

Totalt handlar det om 17 projekt som valts ut till förhandlingarna. I Göteborgsområdet föreslås en utbyggnad av spårvägen, bland annat mellan Mölndal-Åby/Åbro. Även i Skåne föreslås en satsning på spårväg i Malmö, Helsingborg och Lund.

Enligt HG Wessberg kan de nya bostäderna vara färdiga om 15-20 år, runt 2030-2035. Finansieringen av projekten ska komma från kommunerna, landstingen, staten och trängselskatter.

På måndagen fick de berörda kommunerna och regionerna ett första bud.

”Vi kommer att lägga ett förslag på breddad och höjd trängselskatt i Stockholm, men inte i de andra storstadsområdena”, säger HG Wessberg.

Siffrorna nedan är de totala investeringskostnaderna för de valda infrastrukturprojekten som Sverigeförhandlingen har fått från berörda kommunerna, regioner och Trafikverket. Siffrorna redovisas i antal miljoner kronor.

Stockholmspaketet alternativ 1
Spårväg Syd 4.200
T-bana Mörby c - Täby c  5.600
T-bana Ropsten-Lidingö 2.900
T Älvsjö - L - Fridhemsplan  11.600
Summa 24.300
Stockholmspaketet alternativ 2
Spårväg Syd 4200
Roslagsbanan till City  7100
T-bana Ropsten-Lidingö 2900
T Älvsjö - L - Fridhemsplan  11600
Summa  25800
Göteborgspaketet
Spårväg Norra Älvstranden Centrala 4.800
Operalänken 350
Spårväg Allélänken 550
Mölndal Åby/Åbro 340
Summa 6.040
Skånepaketet
Spårväg Malmö  2.800
Spårväg Lund C - ESS 746
Helsingborg - Stadsspårväg 3.000
summa  6.546
Vägprojekt
Östlig förbindelse  17.600
Östlig förbindelse inkl spårväg 18.900
Tyck till
Tyck till