Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Kaféjobbarna får branschen att växa

  • Kaféet är ibland bästa arbetsmiljön, menar Lina Wennström och Wilhelm Bergman. Foto: Margareta G Kubista / TT

Arbete och kafébesök i skön förening — allt fler väljer att sätta sig på ett fik när de ska jobba.
Ett faktum som bidrar till att kafénäringen växer mer än restaurangbranschen som helhet.

Lina Wennström och Wilhelm Bergman har brett ut sig med papper och prylar över ett stort kafébord i centrala Göteborg.

Hon är fotograf och ska ta bilder inför lanseringen av hans nya serie armbandsur. Båda är vana att jobba i kafémiljö.

"Det är ganska trevligt att komma ut från kontoret och sitta och ta en kopp kaffe och snacka i lite mer avslappnad miljö", säger Wilhelm Bergman.

"Jag gör det väldigt ofta", konstaterar Lina Wennström.

"Men det är superviktigt med bra uppkoppling, annars kan jag inte gå dit", fortsätter hon.

Nya siffror från Statistiska centralbyrån, SCB, visar att svensk kaféförsäljning ökade med nästan tio procent under december jämfört med samma månad året före. Restaurangförsäljningen som helhet ökade med drygt två procent under motsvarande period.

"Det är en trend som vi har sett under flera år. Kaféerna har haft den starkaste tillväxten fem av de sex senaste åren", säger Björn Arnek, som jobbar med ekonomi och statistik på branschorganisationen Visita.

Orsakerna är flera, menar han. De stora kafékedjorna etablerar sig på allt fler ställen och drar folk, variationen i utbudet ökar vilket i sig lockar fler, och konsumenterna har ändrat sitt beteende.

Att umgås på ett kafé som om det var ens eget vardagsrum har blivit vanligare. Likaså att folk tar arbetsuppgifterna under armen och går och fikar, som Wilhelm Bergman och Lina Wennström i Göteborg.

TT: Avgörande faktor för att ni jobbar här?

"Mysigt", säger han.

"Kaffet!" säger hon.