Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Svenska produktioner lyfte TV4

  • NÖJD CHEF. Casten Almqvist, vd för TV4-gruppen. Foto: Pär Bäckstrand

Svenska produktioner och en stark publiktillväxt i strömmade kanaler hör till ljuspunkterna när TV4-gruppen summerar fjolåret. Både omsättning och vinst steg något.

TV4-gruppen, som ingår i Bonnier, omsatte drygt 4,2 miljarder kronor vilket är försäljningsrekord. Vinsten landade på 662 miljoner kronor, en ökning med 22 Mkr som ger en vinstmarginal på 15,6 procent.

”Vår strategi med fokus på svenska produktioner har blommat ut. Det var enbart svenska originalprogram på primetime under hösten, det är kärnan i våra framgångar”, säger vd:n Casten Almqvist.

Satsningen på svenskt innehåll sticker ut i förhållande till konkurrenter som Netflix och HBO.

”Under 2015 lanserade vi sju nya svenska dramaserier, med ”Modus” som största satsning”, säger Casten Almqvist.

Över 1,3 miljoner tittare såg som mest ett avsnitt av ”Modus”. Andra program med miljonpublik var ”Ack Värmland”, ”Så mycket bättre” och ”Solsidan”.

Bakgrunden till fjolårets försäljningsrekord är inte bara publikantalet.

”Under fjolåret breddade vi målgruppen i vår försäljning till åldrarna 15 till 64 år. Nu får vi äntligen betalt för den köpstarka målgruppen över 60 år. Den gruppen ökar dessutom sitt tv-tittande”, säger han.

TV4 visade också upp en digital tillväxt. Antalet strömstarter på TV4 Play fördubblades nästan under 2015 och den tillbringade tiden på sajten ökade med 79 procent.

På abonnemangstjänsten TV4 Play Premium ökade antalet abonnenter med 25 procent och intäkterna med 47 procent.

”Riktigt kul är att det går så bra för våra strömmade tjänster på TV4 Play och C More. Där är vi nästan i kapp Viaplay när det gäller antalet abonnenter”, säger Casten Almqvist som fått en bra start på det nya året.

”Det sista kvartalet i fjol fick vi en enorm skjuts i annonsförsäljningen, och den goda trenden har bestått även under 2016.”