close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Superspår slukar budgeten

Uppdaterad 2016-02-05 21:27. Publicerad 2016-02-05 21:00

Höghastighetsbanan riskerar att sluka hälften av alla nyinvesteringar i decennier.
Enligt Trafikverket måste anslagen höjas kraftigt – annars kommer viktiga framtidssatsningar att slås ut.
Totalt kan det handla om cirka 10–15 miljarder kronor per år.

Notan för höghastighetsbanan riskerar att skjuta i höjden och tidigare i veckan gick infrastrukturminister Anna Johansson (S) ut och varnade för en gökunge.

Annons:

Fakta

Höghastighetsbanan

  • Tågen ska köra i 320 km/tim.
  • Restid Stockholm–Göteborg: 2 tim.
  • Restid Stockholm–Malmö: 2,5 tim.
  • Bygget beräknas vara klart 2030.

Så sent som i fjol räknade Trafikverket med att kostnaden skulle landa på 170 miljarder kronor. I den senaste bedömningen har siffran stigit till någonstans mellan 190 och 320 miljarder.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon slår fast att det handlar om väldigt mycket pengar.

”Om man ska klara finansieringen av projektet med lån krävs det ytterligare anslag för att det inte ska tränga ut andra projekt”, säger hon.

Anslagen för infrastrukturinvesteringar ligger på cirka 20 miljarder kronor per år.

Sverigeförhandlingen, som på regeringens uppdrag arbetar med finansieringen av höghastighetsbanan, anser att järnvägsbygget ska finansieras genom lån.

Med en nota på 320 miljarder skulle det ge årliga utgifter för amorteringar på drygt 9 miljarder per år i 35 år. Till det tillkommer räntekostnader.

Trafikverket har i sitt exempel räknat med en upplåning på 240 miljarder. Lånet är utslaget på 40 år, med en kalkylränta på 4 procent. Det ger en utgift på 16 miljarder per år, när de första amorteringarna görs.

Enligt Lena Erixon måste de ökade utgifterna kompenseras med höjda anslag.

”Om man inte vill att det ska påverka andra viktiga investeringar som ska göras måste man tillföra pengar i motsvarande mån”, säger hon.

”Annars riskerar en väldigt stor del av resurserna att gå till höghastighetsbanan”, fortsätter hon.

Statsminister Stefan Löfven har sedan det rödgröna maktövertagandet försökt hamra in budskapet att Sverige slagit in på en ny väg, från skattesänkningar till investeringar.

Men frågan är om regeringen är redo att godkänna de anslagshöjningar som krävs för att gå vidare med snabbtågsprojektet.

”Vi behöver bygga ut kapaciteten för att avlasta södra och västra stambanan. Men om vi ska ha höghastighetsstandard eller inte är ett politiskt beslut”, säger Lena Erixon.

På Trafikverket pågår ett intensivt arbete för att få ned kostnaderna för höghastighetsbanan.

Maria Börjesson, transportforskare på KTH, befarar dock att notan kommer att växa och uppmanar regeringen att dra i nödbromsen.

”Det är så otroligt mycket pengar, det motsvarar ju hela budgeten för alla infrastrukturinvesteringar under 15 år”, säger hon.

”Jag förstår att det är svårt för regeringen att backa, men man borde åtminstone skjuta upp det här så att man hinner tänka igenom konsekvenserna ordentligt.”

Maria Börjesson har tidigare analyserat utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm på 1950-talet. Slutsatsen blev att det var en mycket lönsam investering.

Men när samma modeller används på höghastighetsbanan blir slutsatsen en helt annan. Hon tycker inte det går att jämföra de nya höghastighetstågen med utbyggnaden av stambanan på 1800-talet.

”Då hade vi häst och vagn och Göta kanal, det blev enorma tidsvinster. Men det skulle det inte bli i dag. Det går till exempel att flyga snabbt mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Flyget kan dessutom köras på biodrivmedel”, säger Maria Börjesson.

Magnus Meyer är vd för analysföretaget WSP. Han ser det som en omöjlig ekvation att få ihop kostnaderna inom ramen för de ordinarie infrastrukturanslagen.

”Det finns så fruktansvärt mycket eftersatt underhåll och behov av investeringar”, säger han.

Enligt Magnus Meyer borde regeringen titta på nya lösningar för andra trafikprojekt och inte enbart stirra sig blind på finansieringen av höghastighetsbanan.

”Det kan vara så att det är mer lämpligt att alternativfinansiera andra typer av infrastruktur. Då frigörs pengar till snabbtågen i den traditionella finansieringen”, säger han.

I höst lägger regeringen fram sin infrastrukturproposition och 2018 ska en ny nationell transportplan antas. Magnus Mayer anser att det finns många aspekter som regeringen måste ta ställning till när det gäller höghastighetsbanan.

”Ska man bara mäta samhällsnyttan borde man satsa ännu mer på infrastruktur i Storstockholmsområdet. Men det finns en politisk dimension i detta också, som att hela Sverige ska leva och utvecklas till exempel”, säger han.

Loading image attachment…
+ Include quote image
×
Twittra
Avbryt
×
Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
I dag 167,83 Pkt
2016-08-31 09:00 - 17:30
N225 1,00% 16 893,19

Nikkei 225

1,00%

Skapad 2016-08-31 07:53

Små rörelser

ASIENBÖRSER. Tokyobörsen steg ionsdagshandeln och i Hongkong var förändringarna marginella.

Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
17:30 % Senaste
Nobia 4,86 78,75
SEB A 2,67 82,80
Nordea Bank 2,39 81,25
Ratos A -3,44 57,60
Assa Abloy B -3,00 174,40
Lundin Mining Corporation SDB -2,98 32,53
Världsindex
Nikkei 225 1,01% 16 894,14
Hang Seng Index -0,03% 23 008,50
FTSE 100 Index -0,25% 6 820,79
Dax 30 1,07% 10 657,64
CAC 40 ±0,00% 4 457,49
Dow Jones Industrial Average -0,26% 18 454,30
NASDAQ Composite -0,18% 5 222,99
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Ericsson 9 27 5
Nordea 12 12 1
Telia Company 9 8 1
SAS 1 7 2
Lucara Diamond Corp 6 4 0
Nokia 3 3 0
Tieto 3 3 0
Xvivo Perfusion 0 5 0
Evolution Gaming ... 5 0 0
Mr Green & Co 0 4 0
Concentric 3 1 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
PledPharma 0 3 0
Verisec 0 3 0
Semafo Inc. 1 2 0
Hansa Medical 0 3 0
Svolder 2 1 0
Photocat 0 3 0
GWS Production 0 3 0
Bonava 1 1 1
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt juni 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
FAG
15,12
DEDI
-5,88
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)