Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter Analys

Mikael Vilenius: Volvo långsamt på rätt väg

  • Analys av Mikael Vilenius.

Volvo är långsamt på rätt väg. På papperet var 2015 det bästa året sedan 2011 med ett rörelseresultat på nästan 26 miljarder kronor. Men rensat för hjälpande reavinster och valuta samt stjälpande omstruktureringskostnader stannade rörelseresultatet vid knappt 18 miljarder kronor. Det var ändå ett stort steg framåt. Under 2014 tjänade Volvo magra 8 miljarder kronor.

Samma stora kliv lär inte resultatet ta 2016 att döma av fjärde kvartalet, Volvos marknadsprognoser, sänkt produktionstakt och nye vd:n Martin Lundstedts budskap.

*Fjärde kvartalet. Omsättningen minskade organiskt med 1 procent. Orderingången viker på alla lastbilsmarknader utom i Europa och gör det i snabbare takt än vad analytikerna räknat med. För alla marknader utom Sydamerika minskade orderingången också snabbare än Volvos leveranser och bolaget tvingas dra i produktionsbromsen.

*Marknadsprognoserna. Lastbilsprognoserna justerades nedåt för Nordamerika, marknaden har toppat, och Brasilien, det ekonomiska läget har förvärrats. De två marknaderna förväntas i år krympa med 14 respektive 17 procent jämfört med i 2015. För ljusglimten Europa där åkarna kör för högtryck höjdes prognosen något och med 4 procents tillväxt 2016 tros den gå om den nordamerikanska i antal lastbilar. Volvo behåller också i stort de dystra utsikterna för anläggningsmarknaderna som främst lider av att Kinas gruv-, bygg och infrastrukturindustrin går på knäna. För 2016 tror bolaget på oförändrat i Europa och ned på alla andra håll och signalerar med en liten prognosnedjustering av den nordamerikanska marknaden att oljeprisfallet även slår mot Volvo.

*Kreditförlusterna. Farhågorna om ökade kreditförluster i Kina kom på skam, de blev bara 0,2 miljarder kronor i kvartalet. 

*Sparprogrammet. Greppen som ska sänka kostnaderna med 10 miljarder kronor går enligt Volvo som det ska, alla aktiviteter är genomförda och i fjol försvann 5.000 anställda från koncernen. Ändå har hittills mindre än hälften materialiserats i lägre kostnader och knappt 70 procent i lokala valutor. Frågetecknet består både för hur mycket Volvo klarar av att realisera och hur mycket de i den stenhårda konkurrensen och vikande marknaderna får behålla.

*Marginalerna. Frågan är om inte rörelsemarginalen för lastbilsrörelsen toppade i fjärde kvartalet. Den var 7,9 procent rensat för ett skiljeförfarande, högst sedan andra kvartalet 2012. Samtidigt lyckades Volvo begränsa förlusterna inom anläggningsmaskinerna och på den vikande marknaden lär det bli svårt att göra det så mycket bättre än att övervintra under ett ännu svårt år 2016.

*Utdelningen. Hölls oförändrad på 3 kronor per aktie trots ett urstarkt kassaflöde på 15 miljarder kronor i industrirörelsen och att Volvos industrirörelse också är helt skuldfri före pensionsåtaganden.

Martin Lundstedt har ännu inte presenterat någon mirakelkur eller gett investerarna något stort och fint att hoppas på. Istället har det hittills mest varit snack om ökat fokus på kunderna och kontinuerliga förbättringar. Det enda konkreta greppet är att ge tillbaka makt till cheferna för Volvos fyra lastbilsmärken – Volvo, Renault, Mack och UD Trucks – just för att de ska ta ökat ansvar för affärerna och kunderna. Men håller han dem inte i tillräckligt strama tyglar riskerar han att bli en marionett.

Aktien är med ett p/e-tal på 11-12 gånger vinsterna 2016 och 2017 prissatt för sämre tider. Rapporten gjorde inget för att ändra på den bilden.

Tyck till
Tyck till