Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Långt kvar för utmanare

  • VILL KLÄTTRA HÖGT. ”Det är en tidsfråga innan vi blir lika stora i Sverige som i Nederländerna”, säger nätmäklaren Degiros vd Gijs Nagel. Foto: Claes-Göran Flinck

Nätmäklaren Degiro ökade i fjol omsättningen med 176 procent till 160 miljoner kronor och räknar med att vara lönsam 2016.
Men i Sverige har den nederländska uppstickaren bara en marknadsandel på 0,02 procent, enligt börsens statistik.

Lågprisaktören Degiro etablerade sig i sju länder i fjol, varav Sverige var ett, och finns nu i 17 europeiska länder.

Enligt vd:n Gijs Nagel har lanseringen i Sverige varit lyckosam men han vill av konkurrensskäl inte avslöja några detaljer.

”Vi har växt med 25 procent de senaste månaderna. Det är en tidsfråga innan vi blir lika stora i Sverige som i Nederländerna. Det är bara att titta på avgifterna”, säger han.

I Nederländerna har Degiro en marknadsandel på 30 procent, enligt Gijs Nagel.

I Sverige har bolaget ett år på sig att nå det aggressiva målet om en marknadsandel på 25 procent av avsluten som bolaget satte upp vid etableringen i Sverige. Enligt Stockholmsbörsens statistik är vägen dit lång.

I januari genomförde Degiro 2.320 avslut, vilket motsvarar 0,02 procent av totalen. Det kan jämföras med marknadsandelar på 10,5 respektive 5,6 procent för konkurrenterna Avanza och Nordnet.

Men Gijs Nagel hävdar att statistiken inte ger hela bilden.

”Vi använder bara vårt eget medlemskap för handel i OMXS30-bolag, resten går via en annan börsmedlem. Men vår marknadsandel är fortfarande liten”, säger han.

På koncernnivå ökade omsättningen från 59 Mkr till drygt 160 Mkr under fjolåret. Rörelseförlusten dubblades samtidigt till 22 Mkr. Gijs Nagel poängterar dock att Degiro lade över 50 Mkr på marknadsföring, kostnader som är som högst i samband med intåg i nya länder.

”Vi har bevisat att vår affärsmodell, som fått kritik från våra konkurrenter, fungerar. Redan nu är vi lönsamma om man räknar bort marknadsföringskostnader, vilket är något vi kan slå av och på.”

”Marknadsföringen korrelerar helt med antalet nya kunder vi får in men har ingen korrelation med hur mycket intäkter våra nuvarande kunder genererar”, säger Gijs Nagel.

Degiro har planer på att öka sin närvaro i länder både i och utanför Europa i år och tittar även på nya produkter.

”Vi ska lansera en ny produkt i Nederländerna i mitten av året som riktar sig till passiva investerare. Blir det lyckat lanserar vi den i övriga Europa”, säger Gijs Nagel.