Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Biltillverkare ska lockas till Sverige

  • VILL RÄDDA JOBB. Fredrik Sidahl, vd för underleverantörernas organisation, FKG. Foto: Cicci Jonson

En arbetsgrupp med underleverantörerna i spetsen ska locka en ny biltillverkare till Sverige.
”Vi måste berätta vilka bra möjligheter som finns här”, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG.

I första hand riktar man in sig på asiatiska tillverkare som siktar på den europeiska marknaden.

”Ska man ta sig in i Europa på allvar måste man ha en fabrik här, precis som japanerna och koreanerna skaffade när de erövrade Europa. Då vill vi att de ska veta fördelarna med att investera i Sverige”, säger Fredrik Sidahl.

Underleverantörernas organisation FKG samarbetar med Business Sweden, Västra Götalandsregionen, Innovatum i Trollhättan, Trollhättans kommun och SP Sveriges tekniska forskningsinstitut för att ta fram det svenska erbjudandet.

Syftet är både att rädda jobb i underleverantörsbranschen och att skapa nya. De svenska leverantörerna, 900 företag som helt eller delvis gör komponenter åt fordonsindustrin, behöver ytterligare en tillverkare sedan Saab Automobile gick i konkurs 2011. Nevs, som köpte konkursboet, har hittills inte kommit i gång, men ligger i startgroparna efter att ha skrivit avtal med flera kinesiska företag.

”Det handlar inte om att vi inte tror på Nevs, men vi behöver agera och inte bara sitta och vänta”, säger Fredrik Sidahl.

En ny fabrik skulle uppskattningsvis ge 2.000 jobb och mer än det dubbla i leverantörsledet, enligt FKG.

”Vi vill hitta ett antal tillverkare, både på bilsidan och tunga fordon, som vi kan hålla en presentation för”, säger Fredrik Sidahl och nämner Västsverige och Mälardalen som två lämpliga lokaliseringar för en fabrik.

Han ser inget hinder i att det redan finns överkapacitet i flera europeiska bilfabriker.

”Nej, det finns inte en hel fabrik att tillgå någonstans.”

Men det räcker inte att erbjuda underleverantörer, det behövs också stöd från samhället.

”Andra länder är så mycket bättre på att berätta vad de har att erbjuda och hur stat och kommun samarbetar för att locka till sig industri genom att erbjuda mark och andra fördelaktiga villkor”, säger han och nämner South Carolina där Volvo Cars ska bygga sin USA-fabrik som exempel.

Tyck till
Tyck till