Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Kinnevik vill fyrfaldiga Indienexponering

Kinnevik är öppet för att fyrfaldiga den indiska andelen av portföljen från nuvarande 2-3 procent till 8-10 procent under nästkommande fyraårsperiod.

Det säger investmentbolagets vd Lorenzo Grabau i en intervju med den indiska nyhetssajten Livemint, publicerad på onsdagen.

Kinnevik har enligt sajten i fjol gått ur sin investering i den indiska hämtmatssajten Foodpanda, men är alltjämt investerat av nätmodehandlaren Jabong, radannonssajten Quikr och möbelsajten Fabfurnish i landet.

För den sistnämnda investeringen säger Lorenzo Grabau enligt Livemint att Kinnevik letar efter en partner och kommer att avisera något inom de närmaste veckorna. Enligt uppgifter i The Economic Times från den 27 januari, som Livemint citerar, kommer Rocket Internet, delägare i Fabfurnish, att stänga ned sajten i slutet av mars om Rocket då inte har hittat någon indisk partner som kan sköta sajten.

Lorenzo Grabau flaggar även för fortsatta finansieringsrundor i modesajten Jabong under de närmaste 2-3 åren, "liksom i våra andra näthandelsföretag".

Enligt Lorenzo Grabau har de höga värderingar som gällde för indiska näthandelsföretag i början av 2015 nu kommit ned något, med mindre tillgängligt kapital under de senaste 2-3 månaderna.