Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Kinnevik vill fyrfaldiga Indienexponering

Kinnevik är öppet för att fyrfaldiga den indiska andelen av portföljen från nuvarande 2-3 procent till 8-10 procent under nästkommande fyraårsperiod.

Det säger investmentbolagets vd Lorenzo Grabau i en intervju med den indiska nyhetssajten Livemint, publicerad på onsdagen.

Kinnevik har enligt sajten i fjol gått ur sin investering i den indiska hämtmatssajten Foodpanda, men är alltjämt investerat av nätmodehandlaren Jabong, radannonssajten Quikr och möbelsajten Fabfurnish i landet.

För den sistnämnda investeringen säger Lorenzo Grabau enligt Livemint att Kinnevik letar efter en partner och kommer att avisera något inom de närmaste veckorna. Enligt uppgifter i The Economic Times från den 27 januari, som Livemint citerar, kommer Rocket Internet, delägare i Fabfurnish, att stänga ned sajten i slutet av mars om Rocket då inte har hittat någon indisk partner som kan sköta sajten.

Lorenzo Grabau flaggar även för fortsatta finansieringsrundor i modesajten Jabong under de närmaste 2-3 åren, "liksom i våra andra näthandelsföretag".

Enligt Lorenzo Grabau har de höga värderingar som gällde för indiska näthandelsföretag i början av 2015 nu kommit ned något, med mindre tillgängligt kapital under de senaste 2-3 månaderna.

Tyck till
Tyck till