Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Snabbtågsbråk i MP

  • Karin Svensson Smith. Foto: TT

Efter den växande kritiken mot de nya höghastighetsbanorna tänker Miljöpartiet nu ta strid för snabbtågen i regeringen.
Samtidigt går flera lokala MP-politiker ut och tar avstånd från projektet och riktar skarp kritik mot partiet på riksplanet.

Det skakar nu rejält om det som är tänkt att bli Sveriges i särklass största infrastrukturinvestering i modern tid. Nu visar det sig att kritiken mot höghastighetsbanorna även växer inom MP.

”Bygger man de här kommer det inte att finnas några pengar till andra projekt under ett par decennier. De kommer tränga undan allt annat”, säger Leif Stenberg, gruppledare för MP i Hedemora och ledamot i kommunstyrelsen.

Han beskriver tillståndet för järnvägen i delar av sitt eget hemlän som så undermåligt att godstågen tvingas sänka hastigheten för att spåren ska hålla.

”Jag är inte emot höghastighetståg, men jag ser massor av andra projekt som kan genomföras till en lägre kostnad som borde gå före i kön”, säger han.

Även Arne Karyd, MP-politiker i Partille, tycker att man borde lägga pengarna på att förstärka den befintliga järnvägen.

”Nu kommer ju kritik från alla möjliga håll. Den borde Miljöpartiet ta åt sig. Jag har ingen invändning mot att man investerar stora belopp i järnvägen. Men här blir det väldigt mycket pengar för att uppnå en hastighet som vi har liten nytta av”, säger han.

”Man är helt fixerad av att locka över flygresenärer till tåget, men det handlar i praktiken om patetiskt få flygpassagerare.”

Karin Svensson Smith, som är talesperson för MP och ordförande i riksdagens Trafikutskott, är dock fast besluten om att ta strid för snabbtågen, säger hon till Di. Och hon svarar kritikerna genom att ge dem en rejäl känga.

”De är i fel århundrade. Vi befinner oss i ett århundrade där vi har klimatutmaningen och oljeberoendet att tackla och då måste vi göra vad som krävs för att nå de målen”, säger hon.

Det är enligt Karin Svensson Smith fullt möjligt att både bygga höghastighetsbanorna och förstärka den regionala järnvägen. Och hon tror också att man kan pressa priset.

”Det är inte rimligt att det ska kosta över 300 miljarder och det har det mig veterligen inte gjort någon annanstans där man byggs höghastighetsbanor.”

Men Leif Stenberg i Hedemora låter sig inte övertygas, utan efterlyser en tillnyktring.

”Det spelar ingen roll vad det kostar för Karin Svensson Smith, utan hon ska ha de här höghastighetsbanorna till varje pris. Det är dags att släppa fixeringen vid det här projektet.”

Samtidigt kommenterar nu statsminister Stefan Löfven kritiken mot projektet, som bland annat har framförts av tidigare S-ledaren Göran Persson.

”Jag blir väldigt förvånad när jag ser kostnadsökningen från de ursprungliga kalkylerna till nu där det nästan är en fördubbling. Det verkar helt obegripligt”, säger Stefan Löfven.