Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Opel-modell blev Årets bil

Volvo XC90 hade chansen att bli årets bil i Europa 2016. Men efter en jämn omröstning blev det till slut Opel Astra som tog hem utmärkelsen som delas ut i samband med bilsalongen i Genève.

Opel Astra är Årets bil i Europa och det är femte gången sedan 1964 som utmärkelsen går till Opel. Tävlingen avgörs genom en omröstning med 58 reportrar från sju biltidningar i Europa.

"Opel Astra har en del teknologi som inte är vanlig i klassen. Dessutom är den rymligare än förut och väldigt trevlig att köra", säger Håkan Matson, Dagens industris bilexpert och även ordförande i juryn för Årets bil.

Varför vann Astra?
"Jämfört med föregångaren är bilen förbättrad på väldigt många punkter och Opel har åtgärdat modellens svaga punkter. Det är dessutom en modell som är relevant för många europeiska bilköpare, var femte bil som säljs här är i den här klassen."

Att Opelchefen Karl-Thomas Neumann var glad över utmärkelsen gick inte att ta miste på, när han höjde pokalen över huvudet i en segergest.

"Det är fantastiskt att stå här och få den här utmärkelsen, den mest prestigefulla i bilvärlden. Det var tuff konkurrens i år och vi är väldigt stolta", säger han.

Faktum är att bilen redan sålts i 130.000 exemplar, och det innan kombiversionen lanserats. Den kommer under våren till Sverige.

"Vi har skapat nya Astra utifrån ett blankt papper och gått igenom varenda detalj. Bilen är både lättare och rymligare än sin föregångare och är den mest uppkopplade bilen i segmentet", säger Karl-Thomas Neumann.

Att Volvo XC90 trots allt var nära att vinna måste ses som en stor framgång för Volvo. Det är bara andra gången som en suv är med i finalen, tidigare har bara Range Rover Evoque nått så långt.

"Stora och dyra bilar har en tendens att inte gå hela vägen, så det är ändå väldigt starkt av Volvo", säger Håkan Matson.

Det var också intressant att se att de tyska journalisterna faktiskt gav XC90 flest poäng.

Totalt fick Opel Astra 309 poäng, medan Volvo XC90 fick 294 och trean Mazda MX-5 fick 202 poäng.

"Vi är väldigt stolta över att ha kommit så långt i årets bil. Men självklart hade vi velat vinna. Vi får fortsätta jobba ännu hårdare", säger Peter Mertens, utvecklingschef på Volvo Cars.

Flera jurymedlemmar berömmer Volvo för att ha lyckats med designen både exteriört och interiört, och för att ha så bra säkerhet.

"Ser du på listan över vilka premiumkonkurrenter som vi slår i den här omröstningen så känns det väldigt bra", säger Peter Mertens.

De svenska jurymedlemmarna, Håkan Matson, Jan-Erik Berggren (Expressen) och Tommy Wahlström (Vi Bilägare) gav alla Volvo XC90 flest poäng.

"Volvo hade verkligen chansen i år och det var jämnt till slut. Men det är klart att den är lite dyr", säger Tommy Wahlström.

De sju modeller som fanns med i finalen var Opel Astra, Volvo XC90, Mazda MX-5, Audi A4, Jaguar XE, Skoda Superb och BMW 7-serien.