Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Miljardsmäll för Volvo i Dongfeng

  • OLÖNSAMT. Volvo, med vd:n Martin Lundstedt, betalade 7 miljarder kronor för 45 procent av lastbilsjätten Dongfeng. Sedan dess har Kinas lastbilsmarknad bromsat in. Foto: Claudio Bresciani

Fordonsjätten Volvos mångmiljardinvestering i kinesiska lastbiljätten Dongfeng Commercial Vehicles kan hittills betecknas som ett fiasko.
Bolagets förlust 2015 blev nästan 1 miljard kronor.

2013 ingick Volvokoncernen ett avtal med kinesiska Dongfeng Motor Group om att köpa 45 procent av ett av Kinas ledande lastbilsbolag, det då nybildade Dongfeng Commercial Vehicles, DFCV.

Affären skulle göra Volvo till världens största lastbilsbolag.

I början av 2015 slutfördes affären efter godkännanden av myndigheter och Volvo betalade cirka 7 miljarder kronor för aktieposten i samriskbolaget. Det har hittills inte varit någon bra affär.

Den kraftigt fallande kinesiska lastbilsmarknaden har slagit hårt mot DFCV:s resultat och volymer. Enligt Volvos årsredovisning redovisade DFCV en rörelseförlust på 930 miljoner kronor för helåret 2015 och försäljningen uppgick till 33,6 miljarder kronor.

Det ger en negativ rörelsemarginal på 2,6 procent, som ska jämföras med att DFCV hade en positiv rörelsemarginal på drygt 1 procent 2012.

Den kinesiska lastbilsmarknaden för tunga lastbilar minskade med 26 procent under 2015 jämfört med 2014. På denna marknad minskade DFCV:s marknadsandel från 14,4 till 13,8 procent.

Samtidigt minskade den medeltunga lastbilsmarknaden, som är viktig för DFVC, med 18 procent. Inom detta segment ökade DFVC:s marknadsandel med 1,7 procentenheter till 18,9 procent, enligt Volvo.

Trots den svaga resultatutvecklingen har inte Volvo gjort någon nedskrivning av värdet på investeringen i DFCV. Enligt årsredovisningen genomför DFVC åtgärder för att hantera de låga volymerna och under 2016 förväntas raset på den kinesiska lastbilsmarknaden bromsas upp.

Jan Gurander, finansdirektör på Volvo, hävdar att samarbetet mellan Volvokoncernen och DFCV går ”väldigt bra”.

”I juni skrev vi ett licensavtal som ger DFCV rätt att utveckla en 11-litersmotor baserad på Volvokoncernens motor som för närvarande används i UD Trucks (Volvos helägda japanska lastbilsmärke, Di:s anm) modeller Quester och KuTeng”, skriver Jan Gurander i årsredovisningen.

En mer positiv nyhet från Kina i årsredovisningen är att Volvos kreditgarantier utfärdade till kunder och övriga var 3,4 miljarder kronor vid utgången av 2015, att jämföra med 6,6 miljarder ett år tidigare.

Under det gångna året har det funnits en oro för kreditgarantierna på aktiemarknaden. Orsaken till det är att en betydande del av dessa är till slutkunder inom anläggningsmaskiner i Kina och marknaden för anläggningsmaskiner har det senaste året befunnit sig i en kraftig nedgång.

Volvo har under 2014 och 2015 gjort avsevärda reserveringar för befarade kreditförluster inom anläggningsmaskiner i Kina och det har funnits farhågor för nya stora reserveringar.

Nu borde denna oro rimligen försvinna, enligt Volvoanalytiker som Di har talat med, i och med att de utestående kreditgarantierna har minskat så markant.

Tyck till
Tyck till