Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Di har provkört Volvo S90

Volvo har lyckats – igen.
Nya S90 har fin balans, utmärkt styrning och är enkel att hantera – åtminstone på snö och is.
Di har som en av de första tidningarna i världen provkört Volvos nya utmanare.

S90 ska ge sig in i en av bilvärldens svåraste klasser, som länge dominerats av den tyska trion Audi A6, BMW 5-serie och Mercedes E-klass. Trots tidigare ambitiösa försök – från 760 till S80 – har Volvo aldrig på allvar lyckats slå sig in i detta bilvärldens finrum, utan försäljningen har oftast stannat långt under säljmålen.

Nu finns inget officiellt säljmål – men en mycket kompetent och trovärdig modell.

Nya S90 har en stram elegans, men också en av bilvärldens läckraste interiörer, som förfinats ytterligare sedan XC90. S90 är byggd på samma grundteknik som XC90, med samma motorer och samma komponenter i chassiet: dubbla länkar i framvagnen, integrallänk bak, kombinerad med en tvärgående bladfjäder av komposit – som faktiskt gamla 960 också hade, liksom Chevrolet Corvette.

S90 har också, precis som XC90, det mesta av säkerhetsutrustningen som standard. Andra generationens Pilot Assist tillåter nu att bilen nu kör 130 km/tim själv, även om föraren måste hålla händerna på ratten.

Priserna ligger aningen under de tyska märkena, men målet är givetvis att sälja en större andel välutrustade bilar – något som hände med XC90 och som ledde till långa väntetider.

Di har provkört S90 på en avlyst och hemlig bana strax norr om polcirkeln och omdömena gäller den här körningen, men vi ber att få återkomma när i också kört bilen på torr asfalt. Dessutom var de två bilar vi hade till förfogande så kallade förseriebilar, tillverkade redan i oktober i fjol.

Första intrycket när man sjunker ned i S90 är just att man sjunker ned.
Sittpositionen är 23 centimeter lägre än i XC90 och bara det ger en känsla av att detta är en bil att köra, inte att bara färdas i. Man sitter för övrigt också 4 centimeter lägre än i S80.

Lägg därtill att tyngdpunkten är 13 centimeter lägre, att chassiet har vässats till och att styrningen är snabbare – för att vara exakt 8 procent, på grund av annan utväxling, även om själva styrväxeln är densamma.
På banan märks skillnaderna tydligt, efter att jag först kört några varv – 14 km långa – med XC90.

Styrningen är mycket väl avvägd och mer direkt, men utan att vara brutal. Jag kör genom ett par decimeter hög snö, med is under, vågar provocera alltmer – men bilen förmår inte överraska mig en enda gång. Antisladdsystemet går in med största finkänslighet och rättar upp bilen utan att störa körningen – och framför allt: utan att göra något som föraren inte vill.

Jag har fortfarande kontrollen.

För Volvos tekniker var förutsägbarhet ett nyckelord i utvecklingen och jag lägger mig platt: de har lyckats till fullo.
Jag åker också ett varv i baksätet, som är rymligt, men där ryggstödet kunde luta lite mer för att ge bästa komfort.

Jag kör dels bensinmotorn på 320 hk, T6, dels dieseln på 235 hk, D5, båda bilarna försedda med såväl luftfjädring som fyrhjulsdrift. Bensinmotorn är givetvis piggare, men är mer kraftfull än sportig.

Jag slås av att dieselmotorns typiska knatter är ännu lägre än i XC90, vilket också bekräftas av Håkan Ivarsson, ansvarig för utvecklingen av Volvos större modeller:

"Vi har lagt till mer isolerande material i S90. Vi vet att störande ljud är oerhört viktigt att ta bort i den här klassen".

Så är S90 bättre än Audi A6, BMW 5-serie och Mercedes E-klass?

Naturligtvis svårt att bestämma efter ett antal varv på snö och is på en avlyst testbana.

Men att Volvo med S90 äntligen har en bil som kan utmana den tyska prestigetrion råder det inga tvivel om.