close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Di har provkört Volvo S90

Publicerad 2016-02-29 07:55

Volvo har lyckats – igen.
Nya S90 har fin balans, utmärkt styrning och är enkel att hantera – åtminstone på snö och is.
Di har som en av de första tidningarna i världen provkört Volvos nya utmanare.

S90 ska ge sig in i en av bilvärldens svåraste klasser, som länge dominerats av den tyska trion Audi A6, BMW 5-serie och Mercedes E-klass. Trots tidigare ambitiösa försök – från 760 till S80 – har Volvo aldrig på allvar lyckats slå sig in i detta bilvärldens finrum, utan försäljningen har oftast stannat långt under säljmålen.

Annons:

Nu finns inget officiellt säljmål – men en mycket kompetent och trovärdig modell.

Nya S90 har en stram elegans, men också en av bilvärldens läckraste interiörer, som förfinats ytterligare sedan XC90. S90 är byggd på samma grundteknik som XC90, med samma motorer och samma komponenter i chassiet: dubbla länkar i framvagnen, integrallänk bak, kombinerad med en tvärgående bladfjäder av komposit – som faktiskt gamla 960 också hade, liksom Chevrolet Corvette.

S90 har också, precis som XC90, det mesta av säkerhetsutrustningen som standard. Andra generationens Pilot Assist tillåter nu att bilen nu kör 130 km/tim själv, även om föraren måste hålla händerna på ratten.

Priserna ligger aningen under de tyska märkena, men målet är givetvis att sälja en större andel välutrustade bilar – något som hände med XC90 och som ledde till långa väntetider.

Di har provkört S90 på en avlyst och hemlig bana strax norr om polcirkeln och omdömena gäller den här körningen, men vi ber att få återkomma när i också kört bilen på torr asfalt. Dessutom var de två bilar vi hade till förfogande så kallade förseriebilar, tillverkade redan i oktober i fjol.

Första intrycket när man sjunker ned i S90 är just att man sjunker ned.
Sittpositionen är 23 centimeter lägre än i XC90 och bara det ger en känsla av att detta är en bil att köra, inte att bara färdas i. Man sitter för övrigt också 4 centimeter lägre än i S80.

Lägg därtill att tyngdpunkten är 13 centimeter lägre, att chassiet har vässats till och att styrningen är snabbare – för att vara exakt 8 procent, på grund av annan utväxling, även om själva styrväxeln är densamma.
På banan märks skillnaderna tydligt, efter att jag först kört några varv – 14 km långa – med XC90.

Styrningen är mycket väl avvägd och mer direkt, men utan att vara brutal. Jag kör genom ett par decimeter hög snö, med is under, vågar provocera alltmer – men bilen förmår inte överraska mig en enda gång. Antisladdsystemet går in med största finkänslighet och rättar upp bilen utan att störa körningen – och framför allt: utan att göra något som föraren inte vill.

Jag har fortfarande kontrollen.

För Volvos tekniker var förutsägbarhet ett nyckelord i utvecklingen och jag lägger mig platt: de har lyckats till fullo.
Jag åker också ett varv i baksätet, som är rymligt, men där ryggstödet kunde luta lite mer för att ge bästa komfort.

Jag kör dels bensinmotorn på 320 hk, T6, dels dieseln på 235 hk, D5, båda bilarna försedda med såväl luftfjädring som fyrhjulsdrift. Bensinmotorn är givetvis piggare, men är mer kraftfull än sportig.

Jag slås av att dieselmotorns typiska knatter är ännu lägre än i XC90, vilket också bekräftas av Håkan Ivarsson, ansvarig för utvecklingen av Volvos större modeller:

"Vi har lagt till mer isolerande material i S90. Vi vet att störande ljud är oerhört viktigt att ta bort i den här klassen".

Så är S90 bättre än Audi A6, BMW 5-serie och Mercedes E-klass?

Naturligtvis svårt att bestämma efter ett antal varv på snö och is på en avlyst testbana.

Men att Volvo med S90 äntligen har en bil som kan utmana den tyska prestigetrion råder det inga tvivel om.

Loading image attachment…
+ Include quote image
×
Twittra
Avbryt
×

Tjänster

Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
I dag -33,07 Pkt
2016-08-26 09:00 - 17:30
DJI -0,18% 18 448,41

Dow Jones Industrial Average

-0,18%

Skapad 2016-08-25

Hälsobolagen
drog ner kurvan

USA-BÖRSERNA. Wall Street svängde  - avslutade strax under nollan.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Etiketter i denna artikel

Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
17:29 % Senaste
Klövern A 2,06 11,40
Klövern B 2,01 11,65
Atrium Ljungberg B 1,97 145,20
MTG A -3,36 230,00
Lundin Mining Corporation SDB -2,85 33,40
Lifco B -2,62 245,10
Världsindex
Nikkei 225 -0,25% 16 555,95
Hang Seng Index -0,03% 22 814,95
FTSE 100 Index -0,28% 6 816,90
Dax 30 -0,88% 10 529,59
CAC 40 -0,65% 4 406,61
Dow Jones Industrial Average -0,18% 18 448,41
NASDAQ Composite -0,11% 5 212,20
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Ericsson 10 26 5
Nordea 12 12 1
Telia Company 9 8 1
Lucara Diamond Corp 7 4 0
SAS 1 7 2
Tieto 3 3 0
Nokia 3 3 0
Xvivo Perfusion 0 5 0
Evolution Gaming ... 5 0 0
Semafo Inc. 1 3 0
Mr Green & Co 0 4 0
Concentric 3 1 0
Hansa Medical 0 4 0
Svolder 2 1 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
Photocat 0 3 0
Bonava 1 1 1
North Chemical 0 3 0
PledPharma 0 3 0
GWS Production 0 3 0
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt juni 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
RAY B
9,93
SVOL A
-9,60
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)