Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Xiaomichefen försvarar internationell satsning

Det kinesiska mobilundret Xiaomi har trots satsningar ännu inte något större genombrott utanför Kina och för detta har företaget fått en del kritik. Nu försvarar Xiaomis vd Hugo Barra satsningen och menar att den är framgångsrik.

"Jag tycker att vår internationella satsning fått en fantastisk start", säger Barra till till tekniksajten Re/code.

Två år efter att den internationella satsningen sjösattes är fortfarande så mycket som 91 procent av bolagets försäljning ifrån Kina, enligt telekomanalytikern Bryan Ma från IDC. Xiaomichefen säger inte emot siffrorna utan konstaterar att uppgifterna från IDC stämmer "någorlunda med verkligheten". Hugo Barra lyfter fram att satsningen i Indien varit framgångsrik.

Xiaomi är numera nummer tre på den indiska marknaden. Lanseringen skedde för 18 månader sedan. Totalt levererade Xiaomi 70 miljoner mobiler förra året och missade därmed sitt egna mål på mellan 80-100 miljoner enheter. Hugo Barra skakar av sig det missade målet genom att förklara den missade prognosen med en försvagad Kinaförsäljning och menar att företaget föredrar att fokusera på hur många Xiaomimobiler som faktiskt används aktivt. Någon prognos för 2016 lämnas inte.

Under året kommer Xiaomi satsa stort på internationella marknader där de redan är aktiva i som Indien, Indonesien och Brasilien. En utmaning för företaget i tillväxtländer är att människor ofta köper sina mobiler i fysiska butiker och Xiaomis framgång bygger på försäljning via nätet. Därför tecknar de nu avtal med partners om direktförsäljning trots att det ger lägre marginaler.

“Vi vill bli ett märke som folk känner till och när vi etablerar oss i en ny marknad blir vi välkomnade", säger Hugu Barra och ger inte någon indikation på om eller när deras billiga prestandamobiler kan tänkas finnas till försäljning i USA.

Den senaste flaggskeppsmobilen Mi 5, som nyligen presenterades på mobilmässan i Barcelona, börjar säljas i Kina den 1 mars och kommer att kosta runt 300 dollar.

Tyck till
Tyck till