close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Mörka utsikter för snabbtåget

Uppdaterad 2016-02-29 11:59. Publicerad 2016-02-28 17:12

BILLIG I JÄMFÖRELSE. Det planerade snabbtåget mellan landets tre största städer beräknas kosta mer än tio gånger så mycket som Öresundsbron. Bron kostade 19,6 miljarder kronor, medan tåget kan gå lös på 320 miljarder. Foto: Johan Nilsson

Kritiken mot planerna på nya höghastighetsbanor växer, och allt mer pekar på att regeringen kommer att tvingas backa.
Samtidigt kan Di avslöja att alliansen, som gjorde snabbtågen till ett vallöfte 2014, trotsade egna analyser som visade att investeringen var olönsam.

Än så länge är den politiska uppslutningen stor bakom satsningen på den nya höghastighetsjärnvägen mellan Sveriges tre storstäder. Både regeringen och alliansen har helhjärtat stått bakom det som är Sveriges i särklass största infrastrukturinvestering i modern tid. Och det trots att kostnaden redan har rusat rejält. 2014 beräknades bygget kosta 140 miljarder kronor. Den senaste beräkningen pekar på mellan 190 och 320 miljarder, vilket kan jämföras med Öresundsbron som kostade 19,6 miljarder.

Annons:

Di:s genomgång visar att snabbjärnvägen beräknas ha 13 miljoner resenärer per år. Det skulle i så fall innebära omkring 36.000 resor om dagen. Det kan låta mycket, men är i praktiken inte ett särskilt imponerande trafikunderlag. Enbart busslinje 4 i Stockholm, som går mellan Gullmarsplan och Radiohuset, har 60.000 resenärer en vanlig vardag, alltså nästan dubbelt så många som den nya 320-miljardersjärnvägen.

Allt fler börjar nu också ställa sig frågande till projektet, inte minst inom näringslivet.

Och i fredagens Di dömde den tidigare statsministern Göran Persson ut satsningen.

”Någon måste tala klarspråk om detta”, slog han fast.

Di har talat med flera personer med god insyn i projektet, som beskriver hur skepsisen nu växer på bred front, men trots det är det ingen från politiskt håll som ventilerar detta öppet. Och det har sina förklaringar.

För regeringen är frågan känslig, eftersom Miljöpartiet och inte minst dess ordförande i riksdagens trafikutskott Karin Svensson Smith, är starkt besjälad av att lotsa projektet i hamn.

Att alliansen än så länge backar upp satsningen beror delvis på att man hade höghastighetsbanorna som sitt kanske främsta vallöfte 2014, som en del av det så kallade Sverigebygget. Flera alliansföreträdare Di talat med tar sig i dag för pannan och beskriver hanteringen av frågan som märklig.

”Alla visste ju att Anders Borg och finansdepartementet hade räknat på det här och kommit fram till att det var en galen idé. Därför blev jag väldigt överraskad när Moderaterna svängde och jag förstod att det här var något vi skulle gå till val på”, säger en tidigare tjänsteman på regeringskansliet.

Tanken på nya snabbtåg var inte ny, utan något som de rödgröna gick till val på redan 2010. Även inom alliansen tilltalades flera av idén, men Anders Borg lät enligt Di:s källor analysera frågan och han avfärdade den mycket bestämt. Trots det presenterade de fyra allianspartiledarna snabbtågsatsningen under Almedalsveckan 2014, efter att förslaget arbetats fram i samordningskansliet. En inte så smickrande förklaring som flera i dag lyfter fram var att det handlade om idétorka.

”Det fanns en stor stress över att vi bara förvaltade och att vi saknade något nytt stort projekt”, beskriver en allianskälla till Di.

Men det handlade också om en genuin tro på att den nya järnvägen skulle kunna bidra till att få i gång bostadsbyggandet.

Flera som Di har talat med gör nu bedömningen att Moderaterna kommer att ta sin hand från projektet, vilket i så fall med största sannolikhet gör att hela satsningen faller. Att Socialdemokraterna skulle våga dra igång bygget utan stöd från Moderaterna är enligt Di:s källor närmast uteslutet.

Tjänster

Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
I dag -19,31 Pkt
2016-07-26 09:00 - 17:30
DJI -0,10% 18 473,75

Dow Jones Industrial Average

-0,10%

Skapad 2016-07-26 22:03

Kräftgång på börserna

USA-BÖRSERNA: Wall Street pendlade mellan plus och minus på tisdagen.

Annons:
Annons:
Annons:

Etiketter i denna artikel

Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
17:29 % Senaste
Kinnevik AB ser. A 3,46 260,00
Axis 3,21 350,00
Swedish Orphan Biovitrum 2,07 108,50
SSAB A -3,49 27,39
SSAB B -2,92 21,60
Nobia -2,36 78,50
Världsindex
Nikkei 225 -1,43% 16 383,04
Hang Seng Index 0,62% 22 129,73
FTSE 100 Index 0,21% 6 724,03
Dax 30 0,49% 10 247,76
CAC 40 0,15% 4 394,77
Dow Jones Industrial Average -0,10% 18 473,75
NASDAQ Composite 0,24% 5 110,05
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Ericsson 11 29 5
Nordea 15 21 3
Telia Company 9 8 1
Nokia 9 5 0
Lucara Diamond Corp 8 4 0
SAS 1 7 2
Evolution Gaming ... 8 0 0
Xvivo Perfusion 0 7 0
Tieto 3 4 0
Handelsbanken 0 1 4
Concentric 4 1 0
Medivir 0 4 0
NetEnt 1 2 0
Svolder 2 1 0
Addtech 3 0 0
Assa Abloy 0 3 0
Hansa Medical 0 3 0
Verisec 0 3 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
Mr Green & Co 0 3 0
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt juni 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
ACAD
7,25
EPIS B
-6,82
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)