Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Underleverantörer driver utvecklingen

  • EXTRA ÖGON. Kamerasystemet övervakar hastighetsbegränsningar och varnar föraren för kollisionsrisker. Foto: Carlos Osorio

Mycket av utvecklingen mot autonom körning drivs av underleverantörerna.
Till exempel har israeliska Mobileye blivit bilvärldens öga med sitt egenutvecklade chip och algoritmer som läser av trafiken.

Ett tjugotal biltillverkare använder deras produkter.

Allt började med en fråga om det gick att beräkna avståndet till bilen framför med hjälp av bara en kamera.

Mobileye startade 1999 av dataprofessorn Amnon Shashua, som nu är ordförande, och vd:n Ziv Aviram.

Genom avancerade algoritmer kopplade mot en databas med information från miljoner kilometers körning har Mobileye blivit ett namn inom aktiv säkerhet. Volvo, BMW, Ford, GM, Nissan, Audi och Hyundai är några av kunderna. Mobilyes system finns i fler än 230 bilmodeller.

Företaget tog klivet till börsnotering i USA 2014, vilket beskrevs som bilvärldens ”Iphone moment”. Bolaget blev också en börsraket, men aktien har de senaste månaderna rasat kraftigt i värde.

Det finns analytiker som anser att bolaget är för lågt värderat nu och tror på tillväxtpotential. Mobileye har stora planer på självkörande bilar och lägger då till data från fler kameror och inte bara en. Nyligen aviserades samarbeten med VW, GM och Nissan.

”Det viktigaste skälet till samarbetet är Mobileyes teknologiska ledarskap när det gäller att skanna av omgivningen via kameror”, förklarar Volkswagens pressavdelning.

Däckbolaghar rullat i gång

Mobileye blev lönsamt först 2012. I fjol omsatte bolaget 240,9 miljoner dollar, motsvarande cirka 2 miljarder kronor, vilket var en uppgång med 68 procent jämfört med 2014. Vinsten var 68,5 miljoner dollar, motsvarande nästan 600 miljoner kronor.

Digitaliseringen i bilarna har både skapat nya spelare och nya samarbeten mellan olika branscher.

Den tyska underleverantörsjätten Continental, som har lång erfarenhet av att tillverka däck och andra komponenter till bilindustrin, gick 2013 ut med att autonom körning skulle ingå i bolagets långsiktiga strategiska plan.

På vägen har man inlett samarbeten med bland annat Cisco, som är känt för produkter som överför data, röster och film, och it-företaget IBM för att utveckla system för uppkoppling, navigation och kommunikation. Målet är att ha helt självkörande bilar 2025.

Även världens största underleverantör, tyska Bosch, med 375. 000 anställda, är på väg mot en autopilot.

2020 förutspår Bosch att avancerad automatisk körning på motorvägar är möjlig. Bolaget har gjort tester i Tyskland och USA och ska nu också testa självkörande bilar i Japan. I somras presenterades ett samarbete med GPS-tillverkaren Tom Tom för att utveckla nya, mer detaljerade kartor, som behövs för självkörande bilar. Bosch räknar med att försäljningen av förarassistanssystem i år ska ge intäkter på 10 miljarder kronor. I fjol omsatte bolaget cirka 700 miljarder kronor.

För att autonom körning verkligen ska fungera måste bilarna kunna prata med omgivningen. Då blir den så kallade V2X-tekniken avgörande.

Inom det området finns Codha Wireless i Australien, och Autotalks, som liksom Mobileye har sitt huvudkontor i Israel. De jobbar med system där bilarna kan koppla upp sig mot molntjänster eller prata med varandra och skicka signaler om man bromsar eller gasar.

Kalifornienbaserade Nvidia, med sin kärnverksamhet inom grafikkort och en bakgrund i spelbranschen, har låtit tala om sig i bilvärlden. Inte minst med nyheten som presenterades på elektronikmässan CES i Las Vegas i januari att det blir en ”superdator” från Nvidia som ska sitta i Volvo Cars självkörande bilar som ska rulla ut i Göteborgstrafiken 2017. Det handlar om Nvidias datorkort Drive PX2 som gör allt från att tolka kamerabilder till att sköta styrningen.

Det svenska konsultbolaget Semcon har flera forskningsprojekt som rör självkörande fordon. Bland annat kring hur bilen och personen i bilen förstår varandra.

”Bilen måste lyssna till vad människan vill. Vi har till och med testat tankekraft”, säger Anders Sundin, teknisk direktör på Semcon.