Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Storförlust för Candyking

Godisbolaget Candyking - som var på väg mot börsen i början av 2014, men där erbjudandet drogs tillbaka i ett sent skede - minskade försäljningen under förra årets avslutande kvartal.

Volymen sålt godis minskade under kvartalet i Sverige med hela 40 procent. Marknaden var enligt bolaget fortsatt "mycket tuff" och ökad konkurrens påverkade enligt Candyking såväl marginaler som marknadsandel negativt.

För bolaget som helhet krympte den sålda volymen till 8.831 ton godis under fjärde kvartalet, en nedgång med drygt 16 procent.

Candykings nettoförlust för kvartalet blev 298 miljoner kronor.

Under 2015 förlorade Candyking kontraktet med Coop Sverige där Cloetta blev ny leverantör. I slutet av fjolåret stod även klart att Candyking tappade Coop Norge och svenska Bergendahlsgruppen som kunder, i det sistnämnda fallet gick kontraktet till Cloetta.

Jämför aktiedepåer - hitta lägsta courtaget (Extern tjänst)

Tyck till
Tyck till