close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Stockholm avvaktar när bilbolagen laddar

Publicerad 2016-03-04 11:30

VÄNTELÄGE. Trafikplanerarna i Stockholm följer den tekniska utvecklingen noga, men har ännu inte lagt om sina strategier. Foto: Christine Olsson/TT

Biltillverkarna laddar för fullt och självkörande bilar kommer snart ut på marknaden.
Tekniken kan medföra stora kapacitetsvinster och ge oss ett Stockholm som inte domineras av bilar på samma sätt som i dag.

”De kommer att komma, men det är väldigt oklart i vilken omfattning och när. Men klart är att autonoma fordon kommer att få stora konsekvenser i trafiken”, säger Mattias Lundberg, chef för Trafikplaneringsavdelningen i Stockholm.

Annons:

Myndigheten Trafikanalys har exempelvis gjort en studie som visar att kapaciteten i city skulle kunna fördubblas om alla fordon vore självkörande. På den tungt belastade Essingeleden skulle genomströmningen kunna öka med 70 procent.

Men för att sådana ökningar i kapaciteten ska kunna bli verklighet krävs samtidigt att tidsluckorna mellan bilarna minskar från 1,5 sekunder till 0,1 sekund. Ett scenario som förmodligen inte blir verklighet än på ett bra tag.

”Vi följer utvecklingen noga men har inte börjat förändra våra trafikplaneringsstrategier ännu. Jag tror att det ändå dröjer ganska lång tid innan vi har fullt autonoma fordon på våra vägar”, säger Mattias Lundberg.

En av fördelarna som ofta lyfts fram med autonoma fordon är att de skulle kunna ge bättre flyt i trafiken och därmed plats för fler bilar. Men frågan är om det är det vi vill ha?

”Fler fordon per tidsenhet gör att man kan få plats med fler bilar än i dag. Eller ännu hellre att vi skulle klara oss med ett körfält på gator där vi i dag har dubbla körfält.”

En sådan förändring skulle ge mer plats för andra saker i stadsbilden.

”En stor potential finns i hur många parkerade bilar vi skulle kunna bli av med om bilarna körde undan och parkerade sig själva. Då skulle vi frigöra väldigt mycket gatuutrymme som exempelvis skulle kunna användas för bredare cykelbanor eller större serveringar.”

En annan stor fördel med att plocka bort människohänder från ratten har med säkerheten att göra.

”Där finns också stor potential, även om det finns flera frågor kvar att lösa när det gäller samspelet mellan bilar, fotgängare och cyklister. Det är en sak att bilar kan väva ihop jättesnyggt i korsningar, men hur det ska se ut på en gata som Drottninggatan, där det hela tiden går människor i en strid ström, är oklart.”

Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
I dag 2,65 Pkt
2016-05-26 09:00 - 17:30
OMXSPI 0,55% 488,49

OMXSPI

0,55%

Skapad 2016-05-26 17:30

Stål drog loket

BÖRSEN. Stockholmsbörsen steg för tredje dagen på raken. SSAB blev dagens vinnare.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
17:29 % Senaste
SSAB B 5,21 25,86
Sweco A 4,87 140,00
SSAB A 3,77 30,56
Kinnevik B -3,59 217,40
Kinnevik A -2,47 264,80
NetEnt AB ser. B -1,21 85,80
Världsindex
Nikkei 225 0,09% 16 772,46
Hang Seng Index 0,14% 20 397,11
FTSE 100 Index 0,04% 6 265,65
Dax 30 0,66% 10 272,71
CAC 40 0,69% 4 512,64
Dow Jones Industrial Average -0,17% 17 821,20
NASDAQ Composite 0,02% 4 895,81
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Nordea 10 20 3
Ericsson 7 17 4
Nokia 10 4 0
Handelsbanken 0 6 7
Telia Company 5 5 2
Atlas Copco 6 3 2
Lucara Diamond Corp 8 1 0
Evolution Gaming ... 9 0 0
Assa Abloy 1 5 0
Tele2 3 3 0
Unibet 3 3 0
Bilia 3 1 0
Medivir 0 4 0
NetEnt 1 3 0
SAS 3 1 0
Pandox 0 4 0
Inwido 3 1 0
Concentric 4 0 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
PledPharma 0 3 0
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt april 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
GARO
11,04
NOMI
-11,11
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)