Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Så ska Cameron få britterna att rösta ja

  • Foto: TT

De EU-skeptiska tidningarna har döpt det till "Projekt rädsla" – den brittiska premiärministern David Camerons kampanj för att förmå Storbritannien att stanna kvar i EU. Med riktade annonser på sociala medier, hot om vad som kan hända om landet lämnar unionen och amerikanska strateger ska Cameron övertyga väljarna.

Samma dag som Storbritanniens premiärminister David Cameron tillkännagav datumet för folkomröstningen om landets framtida medlemskap i EU lade Britain stronger in Europe, organisationen som kampanjar för att landet ska stanna i unionen, ur en bild på sin Facebook-sida.

”Möjligheten att lämna EU diskuteras. Pundet faller till den lägsta nivån sedan 2009. Hur illa skulle det kunna bli om vi faktiskt lämnar?”

De brittiska kvällstidningarna har döpt det till ”Projekt rädsla”, en blinkning till folkomröstningen om Skottlands självständighet som gick av stapeln 2014.

Tonen är sig lik hittills. David Cameron beskriver en röst för att lämna EU som ett ”steg ut i mörkret” och tycks uppmana befolkningen att utgår ifrån vilket alternativ som är minst dåligt. De 45 miljoner brittiska väljare som ska rösta i juni måste inte älska EU så länge de håller med premiärministern om att Storbritannien är ”starkare, säkrare och bättre” i unionen.

Flera av strategerna som var viktiga i kampanjen 2014 ser också ut att ta centrala roller inför sommarens folkomröstning, bland annat finansministern George Osborne och David Camerons kommunikationsstrateg Craig Oliver.

Cameron själv kommer däremot vara betydligt mer synlig den här gången, enligt sajten Politico. Stanna-kampanjen lägger också krut på sociala medier, med annonser på till exempel Facebook som riktar sig särskilt till potentiella osäkra väljare.

Där har de inspirerats av amerikanska presidentvalskampanjer. Det är inte den enda hjälpen David Cameron får från den andra sidan Atlanten. Jim Messina, kampanjstrateg och senare vice stabschef åt USA:s president Barack Obama, är en av flera amerikanska strateger som har anslutit sig till kampanjen.

I likhet med den skotska folkomröstningen har storföretagen slutit upp bakom David Cameron. Tidigare i veckan gick 200 brittiska företagsledare ut med ett öppet brev i brittisk media där de stöttade stanna-sidan. När det gällde folkomröstningen för två år sedan lobbade regeringen för att drakar som storbanken Royal Bank of Scotland skulle offentliggöra sina handlingsplaner om Skottland röstade för självständighet.

Opinionsmätningarna spretar. De som genomförs i form av formulär på internet visar på dött lopp mellan bägge sidorna. Telefonundersökningarna pekar istället på ett övertag för Camerons del.

I nuläget ser drygt hälften av David Camerons partikamrater i det brittiska parlamentet ut att kampanja för lämna-sidan enligt brittiska Guardian. Den symboliska splittringen är kanske tydligast vad gäller Londons borgmästare och tillika Tory-parlamentarikern Boris Johnson, som överraskande meddelande att han bryter med Camerons linje och kommer att rösta för ett utträde.

”Cameron är inte riktigt känd för att ha fingret på sin partigrupps puls”, säger politikprofessorn Tim bale vid Queen Mary University of London, till nyhetsbyrån Bloomberg.