close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Rom missade starten

Uppdaterad 2016-03-04 14:10. Publicerad 2016-03-04 11:46

DÅLIG ACCELERATION. Trots att företaget Vislab experimenterade med förarlösa bilar redan på 1990-talet, har Italien halkat långt efter de ledande länderna. Foto: Hermsdorf

Hur möter städer och länder de förarlösa bilarna? Di Dimensions stickprovskontroll visar att engagemanget och planerna skiljer sig radikalt åt.
En del är framåt, andra stillastående – och Italien backar till och med.

Italien har inte börjat planera för förarlösa bilar i trafiken. Ändå var forskare i Parma bland de första i världen med idén.

Annons:

Förarlösa bilar må vara framtidens melodi. Men i Italien?

Där alla älskar att köra bil? Där inget ger större tillfredsställelse än att reta upp medtrafikanterna med oväntade manövrar?

Trafiken är den plats där den frustrerade Signor Rossi får fullt utlopp för sina aggressioner. Att ta ifrån honom denna säkerhetsventil kräver noggrant övervägande.

Förstaexperimentet 1998

Ändå, eller just därför, skulle Italien vara perfekt för förarlösa bilar. Redan på 1990-talet gick den idén upp för en grupp forskare och ingenjörer på Vislab, ett teknikföretag med koppling till Parmas universitet. Vislab utvecklar intelligenta system till bilindustrin och gjorde sitt första experiment med en förarlös bil redan 1998. Projektet kallades Argo och bilen i fråga körde 200 mil på utvalda vägar i Italien.

2010 gav sig ingenjörerna från Parma i väg till Shanghai med några förarlösa skåpbilar. De, bilarna alltså, körde i 100 dagar, tillryggalade 15.926 kilometer och reste genom nio olika länder. En ledarbil fick orientera de andra, eftersom det var besvärligt med kartläsningen här och där.

Experimentet ledde fram till en av de första förarlösa testkörningarna i världen i riktig stadstrafik med allt vad det innebär av proppfulla gator, övergångsställen, oväntade omkörningar, cyklar, rondeller och dubbelparkeringar.

Året var 2013 och Vislab installerade sin utrustning i en Hyundai Sonata.

Vislab har alltså inte tillverkat en egen liten robotbil. Det är en klar fördel i Italien, eftersom en sådan inte skulle tillfredsställa italienska bilägares statusbehov. De vill kunna fortsätta glida fram i sina Alfa Romeo, Jeepar eller Maserati, med autopilot om det nu ska vara nödvändigt.

Ingennappade på idén

Men i Italien var det ingen som nappade på Vislabs idé. Ingen insåg fördelen med att vara i täten på ett område som i dag uppfattas som framtiden i bilindustrin. Tvärtom hade Vislab ett otroligt bekymmer att genomföra sina experiment på grund av den extremt långsamma och komplicerade byråkratin. Det tog evigheter att beta sig igenom de sju olika myndigheter som måste informeras när bilarna skulle ut på vägarna.

”Svårigheten var inte så mycket att framställa ärendet, som att veta vem som skulle behandla det”, säger Pier Paolo Porta på Vislab.

Det slutade som det gärna gör i Italien, med en utländsk köpare. I fjol förvärvade det kaliforniska företaget Ambarella Vislab för 30 miljoner dollar (255 miljoner kronor). Kalifornien ligger långt framme i arbetet med förarlösa bilar. De reducerar olycksrisken, minskar bränsleförbrukningen, köbildningar och tomgångskörning. Allt det som städer som Rom, Milano och Neapel skulle behöva.

Men byråkrati, kortsiktigt tänkande och brist på planering gör att Italien förmodligen blir ett av de sista länderna som inför framtidens fordon. Storstäderna, tror optimisterna, kan vara redo till 2035.

Bildåren i filen intill tycker att det är jättebra.

Loading image attachment…
+ Include quote image
×
Twittra
Avbryt
×
Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
17:29 % Senaste
Dometic Group 3,56 63,95
Lifco B 3,55 253,80
Industrivärden C 3,44 153,50
Fingerprint Cards B -2,46 110,80
H&M B -2,31 262,30
Axis -1,10 385,60
Världsindex
Nikkei 225 -1,18% 16 360,71
Hang Seng Index 0,41% 22 909,54
FTSE 100 Index 0,31% 6 838,05
Dax 30 0,55% 10 587,77
CAC 40 0,80% 4 441,87
Dow Jones Industrial Average -0,29% 18 395,40
NASDAQ Composite 0,13% 5 218,92
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Ericsson 9 26 5
Nordea 12 12 1
Telia Company 9 8 1
SAS 1 7 2
Lucara Diamond Corp 6 4 0
Tieto 3 3 0
Nokia 3 3 0
Xvivo Perfusion 0 5 0
Evolution Gaming ... 5 0 0
Semafo Inc. 1 3 0
Mr Green & Co 0 4 0
Concentric 3 1 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
Hansa Medical 0 3 0
Svolder 2 1 0
Photocat 0 3 0
Bonava 1 1 1
PledPharma 0 3 0
GWS Production 0 3 0
Cinnober Financia... 0 2 0
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt juni 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
SVOL A
7,96
MEKO
-9,97
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)