Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Rom missade starten

  • DÅLIG ACCELERATION. Trots att företaget Vislab experimenterade med förarlösa bilar redan på 1990-talet, har Italien halkat långt efter de ledande länderna. Foto: Hermsdorf

Hur möter städer och länder de förarlösa bilarna? Di Dimensions stickprovskontroll visar att engagemanget och planerna skiljer sig radikalt åt.
En del är framåt, andra stillastående – och Italien backar till och med.

Italien har inte börjat planera för förarlösa bilar i trafiken. Ändå var forskare i Parma bland de första i världen med idén.

Förarlösa bilar må vara framtidens melodi. Men i Italien?

Där alla älskar att köra bil? Där inget ger större tillfredsställelse än att reta upp medtrafikanterna med oväntade manövrar?

Trafiken är den plats där den frustrerade Signor Rossi får fullt utlopp för sina aggressioner. Att ta ifrån honom denna säkerhetsventil kräver noggrant övervägande.

Förstaexperimentet 1998

Ändå, eller just därför, skulle Italien vara perfekt för förarlösa bilar. Redan på 1990-talet gick den idén upp för en grupp forskare och ingenjörer på Vislab, ett teknikföretag med koppling till Parmas universitet. Vislab utvecklar intelligenta system till bilindustrin och gjorde sitt första experiment med en förarlös bil redan 1998. Projektet kallades Argo och bilen i fråga körde 200 mil på utvalda vägar i Italien.

2010 gav sig ingenjörerna från Parma i väg till Shanghai med några förarlösa skåpbilar. De, bilarna alltså, körde i 100 dagar, tillryggalade 15.926 kilometer och reste genom nio olika länder. En ledarbil fick orientera de andra, eftersom det var besvärligt med kartläsningen här och där.

Experimentet ledde fram till en av de första förarlösa testkörningarna i världen i riktig stadstrafik med allt vad det innebär av proppfulla gator, övergångsställen, oväntade omkörningar, cyklar, rondeller och dubbelparkeringar.

Året var 2013 och Vislab installerade sin utrustning i en Hyundai Sonata.

Vislab har alltså inte tillverkat en egen liten robotbil. Det är en klar fördel i Italien, eftersom en sådan inte skulle tillfredsställa italienska bilägares statusbehov. De vill kunna fortsätta glida fram i sina Alfa Romeo, Jeepar eller Maserati, med autopilot om det nu ska vara nödvändigt.

Ingennappade på idén

Men i Italien var det ingen som nappade på Vislabs idé. Ingen insåg fördelen med att vara i täten på ett område som i dag uppfattas som framtiden i bilindustrin. Tvärtom hade Vislab ett otroligt bekymmer att genomföra sina experiment på grund av den extremt långsamma och komplicerade byråkratin. Det tog evigheter att beta sig igenom de sju olika myndigheter som måste informeras när bilarna skulle ut på vägarna.

”Svårigheten var inte så mycket att framställa ärendet, som att veta vem som skulle behandla det”, säger Pier Paolo Porta på Vislab.

Det slutade som det gärna gör i Italien, med en utländsk köpare. I fjol förvärvade det kaliforniska företaget Ambarella Vislab för 30 miljoner dollar (255 miljoner kronor). Kalifornien ligger långt framme i arbetet med förarlösa bilar. De reducerar olycksrisken, minskar bränsleförbrukningen, köbildningar och tomgångskörning. Allt det som städer som Rom, Milano och Neapel skulle behöva.

Men byråkrati, kortsiktigt tänkande och brist på planering gör att Italien förmodligen blir ett av de sista länderna som inför framtidens fordon. Storstäderna, tror optimisterna, kan vara redo till 2035.

Bildåren i filen intill tycker att det är jättebra.

Tyck till
Tyck till