Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Peking sneglar mot bussfilerna

  • BYTER FIL. Egna körfält för självkörande fordon kan bli aktuella i Peking. Foto: Andy Wong

På få andra platser hade självkörande bilar varit mer välkomna än i Kinas stökiga och förorenade storstäder. Experter säger till Di att när regeringen väl bestämmer sig lär det bli plattan i botten.

”Det är långt ifrån otänkbart att en stad, eller ett distrikt i Peking, introducerar speciella körfält för självkörande bilar, liknande de bussfiler som är vanliga i dag”, säger Chris Webster, professor i arkitektur och stadsplanering vid University of Hong Kong.

”Eller varför inte låta självkörande bilar trafikera bussfilerna som normalt är underutnyttjade?”

Chris Webster och hans kolleger förbereder just nu ett omfattande forskningsprojekt om elektriska bilar i Peking, som också omfattar autonoma elbilar. Generellt anser han att Kinas regering har en proaktiv inställning till att förbättra och ställa om både bilparken och stadsplaneringen för att råda bot på föroreningar och trafikstockningar.

”Peking ligger före på alla fronter. Regeringen är villig att ta modiga beslut kring trafikinfrastruktur.”

Nyligen genomförde e-jätten Baidu en lyckad testkörning av landets första fullt självkörande bil på Pekings gator, och planerar masstillverkning inom bara några år. Men många frågor kvarstår. Att trafiken i Peking är relativt långsam ger lägre risk för passagerare. Men samtidigt gör de packade gatorna navigering och manövrering svårare, vilket ökar risken för småkrockar. Att ha dedikerade körfält medför också ett problem. Hur kommer bilarna på och av dessa filer utan att beblandas med övrig trafik?

James Wang, professor vid samma universitet men på fakulteten för geografi, är skeptisk. Han tror inte att regeringen kommer att stödja framfarten av självkörande bilar, storstädernas gator är redan för tungt trafikerade.

Tyck till
Tyck till