Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Hemligheten är att hitta glädjen

  • Emma Seppälä, forskare vid Stanforduniversitetet. Foto: Jack Mikrut

Många arbetar hårdare och fler timmar i tron att det är vägen till framgång. Men vetenskapen bevisar motsatsen.
Den som prioriterar glädje och ledighet lyckas bättre på jobbet, hävdar Stanfordforskaren Emma Seppälä.

Hennes nya bok ”The Happiness Track” ges i höst ut på svenska och i samband med det gästar hon bokmässan i Göteborg.

Den finskättade forskningschefen och filosofie doktorn Emma Seppälä har själv tillbringat större delen av sitt yrkesliv i högpresterande miljöer: utöver Stanford och Yale har hon även jobbat i Silicon Valley och New York, och bjudits in som talare av bland andra Google och Världsbanken.

Hon erkänner villigt att hon själv fastnade i ekorrhjulet och jobbade alldeles för mycket.

”Jag gjorde inte det när jag växte upp i Frankrike. Men när jag kom till USA gjorde jag som alla andra. Det verkade ju vara rätt, men nu vet jag bättre”, säger hon på telefon från hemmet i Connecticut.

Många timmar på jobbet är inte rätt väg att gå för att lyckas. Hemligheten är att hitta glädjen, att i stället koncentrera sig på att känna lycka.

”Om man prioriterar lyckokänslor blir man mer produktiv, mer kreativ och får mer energi. Viljestyrkan ökar och man blir mer fokuserad och det krävs mindre ansträngning för att klara av uppgifterna man har framför sig”, säger hon.

Undersökningar visar att utbrändhet förekommer i hälften av alla branscher i USA. Att 75 procent av den amerikanska arbetskraften är oengagerad på jobbet. Att 80 procent av läkarna lider av stress.

”Det här är ett gigantiskt problem, och det kan inte fortsätta. Det är tydligt att vi lever i villfarelsen att man måste jobba på gränsen till att bränna ut sig själv för att lyckas.”

”Men om man tar hand om sig själv, har ett lyckligare förhållande till andra människor och verkligen kopplar bort jobbet med jämna mellanrum så blir man mer kreativ, mer produktiv och mer fokuserad.”

Belöningar som befordran, ett bonuskuvert med mer pengar eller att man klarat ett maraton ger en lyckoinjektion. Men glädjen varar inte.

”Mer långvarig glädje såväl i arbetslivet som i privatlivet kommer bara av meningsfulla saker: interaktion med människor eller ett högre ändamål, där det finns ett inslag av altruism.”

”Forskningen visar olyckligt nog att arbetsnarkomaner får ännu större tillfredsställelse av att lyckas med en enskild sak. Den kortvariga tillfredsställelsen gör att de fortsätter söka efter mer av samma. Problemet är att de bränner ut sig själva på kuppen.”

Vad är det allvarligaste felet folk gör i jakten på lycka?
”Folk tenderar att sätta sig själv i första rummet och gå över lik. Men de som är vänliga mot sina medarbetare, som vänder ut och in på sig för att hjälpa sina kolleger klarar sig bättre i det långa loppet – så länge de inte låter andra utnyttja dem.”

”Det är väldigt tydligt. All forskningsdata visar att om du har en arbetsmiljö som andas positivism, tillit, medkänsla, empati och visar förståelse för de anställdas situation – även i deras privatliv – blir de anställda mer lojala, arbetar hårdare, mer engagerat och är mer inspirerade.”

Det låter enkelt, varför gör inte alla så?
”Forskningen är ganska ny och har inte spridit sig särskilt mycket ännu. Men sambanden är väldigt starka.”

Emma Seppälä är en eftertraktad talare och skrev en uppmärksammad artikel tidigare i vintras i Harvard Business Review och märker ett kraftigt ökande intresse för de här frågorna.

”De som jobbar under aggressiva och elaka chefer är också de som har sämst hälsa och drabbas av hjärtåkommor.”

Ett annat exempel på att det lönar sig att koppla bort jobbet handlar om kreativitet.

”Vi är som mest kreativa när vi är overksamma och sysslolösa. Som när vi dagdrömmer eller precis innan vi somnar, eller när vi står i duschen. Ändå kan folk numera ägna hela dagen åt att fokusera på jobbet och vara uppkopplade konstant.”

Hur ser en perfekt arbetsdag ut för dig?
”En arbetsdag måste innehålla något slags lugnande övning så att kroppen kan få återhämtning. Viktigt är också att man organiserar sin dag så att utmanande uppgifter, som kräver mycket av en, varvas med enklare, mindre intensiva sysslor. Och när man går från jobbet gäller det att logga ut.”

Emma Seppälä poängterar vikten av att vara ledig på helgerna. På riktigt.

”Med ledighet menar jag inte att man omedelbart börjar kolla på Facebook. Bättre är att gå ut och promenera, om möjligt i naturen. Så att hjärnan får en paus – även om det bara är för tre minuter.”

Anser du att du är mer lycklig numera?
”Jag känner mig mer motståndskraftig gentemot stress. Andningsövningarna gör mig lugnare och ger mig energi, och jag kommer över svåra saker snabbare nuförtiden. Och jag är mer tacksam för det jag har och kan se saker i ett annat perspektiv.”

Hon är väl medveten om att det hon skriver om är kontroversiellt och att somliga börjar rulla med ögonen och hävda att vissa saker inte går att göra någonting åt: Pressen att tjäna pengar och klara av vissa arbetsuppgifter.

”Men du kan jobba med din inre motståndskraft. Vi har vant oss vid att leva med hög stressnivå. Vi missar att göra som djur och barn: De är superaktiva ena stunden och sedan inte alls. De ser till att ha balans. Men vi vuxna ger inte kroppen en chans att återhämta sig.”

Tyck till
Tyck till