Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Göteborg parkerar som pionjär

  • FLYTTAR FRAM POSITIONERNA. Anna Svensson, processledare för innovation på Göteborgs stadsbyggnadskontor, har flera samarbeten på gång med Volvo. Foto: Jesper Frisk

Göteborgs gatubild är kanske allra mest förknippad med spårvagnar. Men västkuststaden är också pionjär inom autonom körning.

”Fast spårvagnarna kommer vi att ha kvar”, säger Anna Svensson på Göteborgs stadsbyggnadskontor.

Göteborg med sina drygt 500. 000 invånare pekas ut som föregångare för självkörande bilar. Detta tillsammans med mångmiljonstaden Singapore, där det redan finns planer på upphandling av förarlösa bilar och bussar som ska användas kollektivt.

Att Göteborg har hamnat i fokus beror främst på Drive Me-projektet där industrin, akademin och myndigheter samarbetar i världens första storskaliga test med självkörande bilar på vanliga vägar 2017.

”Just det här samarbetet mellan olika parter gör projektet speciellt”, säger Anna Svensson, processledare för innovation och utveckling på Göteborgs stadsbyggnadskontor.

Meryta till parker och hus

Vinsten för staden med självkörande bilar är framför allt mer utrymme till annat än bilar. Gator som kan göras smalare och parkeringar som kan användas till exempelvis bostäder, parker eller cykelbanor.

I dag upptar parkerade bilar stora ytor bland annat utmed älven, på centralt belägna Heden och på Grönsakstorget.

Utvecklarspeciellt parkeringshus

”Om man kan ta bilen in till stan, men inte behöva parkera den där frigörs mycket plats. Tänk vad självkörande bilar skulle kunna göra för tillgängligheten till platser med ingen eller liten parkeringsyta och med många och olika intressen och krav på tillgänglighet. Färjeterminalen till södra skärgården är ett exempel. På somrarna är det väldigt trångt och hårt tryck från alla som vill ut i skärgården, både besökare och boende. Samma sak med Ullevi i samband med konserter”, säger Anna Svensson.

Göteborgs stads parkeringsbolag satsar 6 miljoner kronor i ett forskningsprojekt med Volvo Cars för utveckling av ett parkeringshus för självparkerande bilar.

I ett sådant parkeringshus kan höjden vara lägre och bilarna kan stå tätare. Det går att få in 50 procent fler bilar än i ett konventionellt parkeringshus.

Projekteringen av Älvstaden, bland annat utmed södra älvstranden, ger också möjlighet att testa nya idéer.

”Vi ska bygga 40.000 bostäder och det är uttalat att vi ska använda det här nya området för att demonstrera ny teknik och innovationer.”