Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Gabriel Mellqvist: Skakig åktur för Tesla

  • STORSÄLJAREN. Teslas Model S har haft stora framgångar i Norge, där den under några månader 2014 var landets bäst säljande bil.

Teslas grundare Elon Musk vill förändra världen med eldrivna bilar. Men efter att ha gasat ordentligt på börsen har aktien gjort en ordentlig u-sväng.
En stark vision och en försmak av framtiden ställs mot förseningar och besvikelser i ett bolag som trots motgångar värderas högt.

Med hjälp av en förmögenhet som han bland annat skapade genom betaltjänstbolaget Paypal har Elon Musk åtagit sig att revolutionera en hel del saker. Han jämförs ibland med seriefiguren Iron Man och hyllas för framsteg inom solenergi, batterikapacitet och rymdfärder.

Han jobbar till och med på en kolonisering av Mars för att säkra mänsklighetens framtid som en flerplanetär ras genom det icke börsnoterade Space X, som utvecklar och manövrerar raketer.

Mest känd är han dock som synonym till elbilstillverkaren Tesla, som sedan 2010 är noterad på Nasdaqbörsen i New York. I början av 2013 presenterade bolaget sitt första, och hittills enda, vinstkvartal och kom sedan att bli något av ett fenomen på aktiemarknaden.

Något tidigare hade leveranserna av Model S, som är den första bil som bolaget har utvecklat helt på egen hand, kommit i gång på allvar. Tesla Roadster presenterades visserligen redan 2006, efter ett samarbete med Lotus, men den togs ur produktion 2012.

Model S gjorde ett mer beständigt intryck, och blev så småningom under en period den bäst säljande bilen i Norge som länge har varit Teslas största marknad utanför USA. Den växande kinesiska marknaden verkar dock ha seglat om den norska i storlek, och Elon Musk spår själv att Kina en vacker dag även kan bli större än hemmamarknaden USA.

Så sent som i februari testkörde Di Weekend en fyrhjulsdriven variant, Model S P 90D, och gav bilen högsta betyg i kategorin köregenskaper. När det gäller ekonomi och prisvärdhet blev betyget däremot ett annat, två av fem. Modellen ifråga kostar 1,2 miljoner kronor i Sverige.

Liknande kritik kan riktas mot bolagets aktie. Köregenskaperna var strålande 2013, i den bemärkelsen att kursen rusade mot ständigt nya höjder, trots att analytiker och blankare tog sig för pannan. Efter en uppgång på 344 procent under 2013 fortsatte klättringen med 48 procent under 2014.

Att Elon Musk själv under hösten 2014 antydde att aktien var ”rätt högt” värderad avskräckte inte heller. Då låg börsvärdet på 133 gånger den vinst som marknaden förväntade sig för följande år. Motsvarande siffra, p/e-talet, låg samtidigt på 11 respektive 9 för de amerikanska motorjättarna Ford och GM.

Höga värderingar brukar visserligen kunna motiveras av förmodat stark tillväxt, speciellt i ett bolag som plöjer ny mark på en växande marknad. Men även bolag som Facebook bleknade i jämförelse med ett p/e-tal på 44,1 under 2014, enligt databasen Factset.

Även 2015 var det en mindre uppgång i Teslaaktien, innan kursen störtdök i början av 2016.

Priset har sjunkit i dubbel bemärkelse. Aktien handlas på samma nivå som vid inledningen av 2014, efter att ha backat med runt 25 procent hittills i år. Nästa modell, som ska heta Model 3, kommer dessutom bara att kosta lite mer än 200 .000 kronor i USA. Mer information om den väntas den 31 mars.

Kombinationen är frestande. Tesla har lyckats bra med att locka förmögna kunder som vill vara först med det senaste. Samma attraktionskraft till ett tillgängligare pris borde kunna få försäljningen att växla upp rejält på en marknad för elbilar som de flesta tror kommer att fortsätta växa, även om det hittills har gått lite långsammare än förväntat.

En ytterligare bonus är att Tesla ligger långt fram med utvecklingen av självkörande bilar, något som vittnar om stark innovationskraft och förmågan att ligga i framkant när bilindustrin förnyas. Att köpare kan se sina bilar förnyas med digitala uppdateringar på distans är en tilltalande egenskap, och bolaget har en attraktiv strategi för bilförsäljning i egendrivna butiker.

Tesla har dessutom potential att tjäna pengar på andra saker än bara bilar. Batterier till villaägare, som kan spara el från solceller eller laddas upp under tider på dygnet då energi är billigt, är ett exempel på en biprodukt från utvecklingsarbetet som på sikt kan skapa sidointäkter. Till det kommer försäljningar av drivlinor och andra komponenter till branschkolleger som Toyota.

Kärnverksamheten bådar gott den med. Försäljningen av Teslabilar har fördubblats så gott som varje år sedan 2010, och den spås göra det igen under 2016.

Elon Musk själv påpekar att kassaflödet i bolaget såg bra ut under det senast kända kvartalet, som avslutade 2015. Han säger att bolaget kommer att nå lönsamhet under det sista kvartalet i år.

Vad finns det att inte tycka om hos ett bolag som kommer att förändra världen, drivs av en superhjälte, och som dessutom går med vinst, snart?

Ganska mycket, tyvärr. Ständiga förseningar och svikna löften är ett par invändningar. Både Tesla Roadster och suven Model X levererades med förseningar, och Tesla lyckades inte nå sitt produktionsmål på 55. 000 bilar i fjol.

Löften om att snart hitta tillbaka till lönsamhet bör också ses mot den oroväckande utvecklingen för Teslas bruttomarginal. Som grafen på föregående uppslag visar har den sjunkit i takt med att Teslas produktion har ökat. Det är en ovanlig dynamik. I bilbranschen brukar större produktion i stället gå hand i hand med skalfördelar, effektiviseringar och lägre kostnader.

Att ökad försäljning och produktion fortfarande innebär ökade förluster är särskilt oroväckande när man ser till de monumentala produktionsökningar som Elon Musk förutspår. Omkring 50. 000 bilar under 2015 ska bli mellan 80. 000 och 90.000 i år. Till 2020 ska produktionen ligga på hisnande 500. 000 fordon, ett mål som många ifrågasätter i dag.

Att marginalerna var dåliga i den senaste rapporten beror, enligt Tesla, på engångskostnader och tillfälliga problem som snart kommer att vara lösta. Vid slutet av 2016 utlovas en bruttomarginal på 30 procent. Men det finns all anledning att tolka även sådana löften med försiktighet.

En sinande kassa är ett annat orosmoment, liksom låga oljepriser som kan slå mot konsumenternas aptit på elbilar. Lägg till det en allt hårdare konkurrens från Chevrolet och Nissan, som också är på väg att rulla ut nya elbilar med små prislappar. Även rivaler inom segmentet eldrivna lyxbilar väntas från Audi, Range Rover och så småningom även från Volvos eldrivna XC60.

Ouppfyllda åtaganden och förseningar bör dock inte likställas med dåliga avsikter. Elon Musk åstadkommer mycket med sin omvittnat höga ambitionsnivå. Han har faktiska förutsättningar för att kunna förändra bilmarknaden på allvar. Det borde tala för en långsiktig värdestegring i en aktie som nu har blivit billigare än på länge.

Men innan den visionen har blivit verklighet, väntas en rad besvikelser.

Det är också svårt att avgöra om värderingen av Tesla har blivit rimlig, med p/e-tal som fortfarande är skyhögt över kollegerna i branschen. Det råder knappast något reapris på aktien ännu.

Inget värdepapper är en ö och som högt värderad tillväxtaktie är Tesla särskilt känsligt för oroliga tider. Under år av styrka på marknaden har det inte funnits några gränser för värderingen, men när riskviljan har blivit sämre – som den uppenbarligen blivit under inledningen på 2016 – har Teslas aktie klarat sig sämre än börsen som helhet, exempelvis jämfört med det breda indexet S&P 500.

Mycket talar för fortsatt turbulens på marknaden, som i kombination med nya förseningar kan skapa rejäl motvind för Elon Musk. Di bedömer att sådana problem kan övervinnas, men att de utgör en allt för oroväckande kombination, för att våga satsa på Tesla i nuläget.

Eftersom vår rekommendation gäller på ett års sikt blir rådet därför att avvakta.

Tyck till
Tyck till