close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Från bälte till radar

Publicerad 2016-03-05 18:18

Autoliv, som har hängt tryggt i  säkerhetsbältet i över ett halvt sekel och lyft sina resultat med krockkuddar, har slagit in på den självkörande vägen.
Världens ledande trafiksäkerhetsföretag siktar på att sälja aktiv säkerhet med kameror, radar och sensorer för uppemot 9 miljarder kronor 2019.

Med E20:s brus utanför fabriksväggarna ligger Autoliv i hjärtat av Västergötland. Den numera globala koncernen, med verksamhet i 28 länder, 64. 000 anställda och en omsättning under fjolåret på 78 miljarder kronor startades i all enkelhet som en verkstad i Vårgårda för att reparera bilar och traktorer i början av 1950-talet.

Annons:

Fakta

Autoliv

Autoliv har 80 anläggningar i 28 länder samt 20 krockbanor.

Huvudkontor i Stockholm.

Antal anställda: 64. 000, varav 4 .000 inom affärsområdet Electronics, dit aktiv säkerhet hör.

2015 var bolagets omsättning 9, 2 miljarder dollar (motsvarande 78 miljarder kronor).

Krockkuddar: 42,9 miljarder kronor.

Säkerhetsbälten: 22,1 miljarder kronor.

Passiv säkerhetselektronik: 7,9 miljarder kronor.

Aktiva säkerhetssystem: 5,2 miljarder kronor.

När grundaren Lennart Lindblad vidareutvecklade bilbältet – från början genom att använda ett spänne ämnat för tjurhalsband – hittade man bokstavligt talat sin kassako. Först tvåpunktsbältet och sedan trepunktsbältet. I dag har Autoliv 40 procent av bilbältesmarknaden och det sitter bälten från det svenska bolaget i bilar av en rad olika märken.

Under 1980-talet kom krockkudden som var nästa stora säkerhetsrevolution i trafiken. Autoliv har blivit störst på krockkuddar och har halva marknaden för sidokrockkuddar.

Nu är aktiv säkerhet Autolivs snabbast växande gren. Tillväxten var 30 procent 2015, att jämföra med 9 procent för krockkuddar och 3 procent för säkerhetsbälten.

Att Autoliv levererar förarstödsystem med bland annat radar och kameror baserade på egna mjukvarualgoritmer till Mercedes nya E-klass, som nyligen visades upp på bilsalongen i Detroit, bidrog till uppsvinget liksom försäljning av kamerabaserade system till BMW.

Orsaken till att Autoliv har valt att ge sig in i aktiv säkerhet är enkel, enligt den tekniske chefen Johan Löfvenholm.

”Vi jobbar med att rädda liv och genom att försöka eliminera mänskliga misstag, som är det som orsakar de allra flesta dödsolyckorna, kan man nå längre. Därför satsar vi på förarstöd”, säger han.

Autoliv marknadsför sig med att bolagets produkter räddar 30 .000 liv om året. Målsättningen är att årligen rädda 150. 000 liv.

”När vi går mot självkörande bilar finns det två vägar för underleverantörer. Antingen att vara kvar som komponentleverantör eller att kliva upp i pyramiden och bli systemleverantör. För Autoliv är det självklart att satsa på att leverera hela system”, säger Johan Löfvenholm.

Sett i backspegeln konstaterar han att Autoliv var tidigt ute med radar, men man kom i gång lite senare med kamerasystem – något bolaget har hämtat upp nu.

”På det stora hela tycker jag att vi har varit rätt ute”, säger han.

I höstas meddelade Autoliv att man också går in i Volvo Cars Drive Me-projekt – ett test där 100 självkörande bilar ska rulla i vanlig trafik i Göteborg nästa år.

Autoliv har fortfarande en stor anläggning i Vårgårda med tillverkning, forskning och utveckling. Dessutom en egen testbana som ligger dold bakom motorvägsbarriärerna.

”Vi kallar den Carson city”, säger Johan Löfvenholm och skrattar.

”För att anspela lite på vilda västern. Här i Vårgårda har vi alltid präglats av nyfikenhet, innovationskraft och entreprenörskap.”

Den asfalterade fyrvägskorsningen på testbanan kantas av huskulisser i glada färger och med svarta skivor i stället för fönsterglas. En krockdocka hänger i en linbana och kan skickas fram av personalen i kontrollrummet.

”Den dockan har fått mycket stryk”, säger Johan Löfvenholm.

Men i de tester som vi får se stannar bilarna med god marginal framför dockan. Först åker vi med i en bil utrustad med V2X som är i utvecklingsstadiet. Förkortningen syftar på att fordonet kan kommunicera med andra ting – en teknik som blir viktig för en självkörande bil när systemen som jobbar med visuell upptäckt inte räcker till.

I det här fallet är fotgängardockan dold bakom en vägg och kommer i springfart ut i vägbanan. Men eftersom bilen tar emot en signal från fotgängaren bromsar den i tid.

”I riktig trafik finns det oerhört många scenarier som bilen måste klara av och vi behöver jobba med flera system samtidigt. Det krävs nya informationsbärare där man kan tänka sig mobiltelefonen, som många ändå har med sig, eller så har man kameror i trafikljusen riktade åt alla håll som meddelar bilen vad som sker i vinklar där bilens kameror eller sensorer inte når.”

Ett tydligt tecken på att Autoliv börjar känna sig allt mer hemma inom den elektroniska och digitala världen är att bolaget i början av januari för första gången var med på den stora elektronikmässan Consumer Electronics Show, CES, i Las Vegas och bland annat visade upp kameror, system för mörkerkörning, radar och en tryckkänslig ratt.

Björn Eriksson, som jobbar med bilpresentationer, tar oss med på en körning där det blir tydligt vad en stereokamera kan klara av jämfört med en monokamera. Ett barn som sitter intill vägkanten, som om det ritade med kritor på trottoaren, hade inte en monokamera känt igen om den inte hade varit programmerad för just den formen, men stereokameran förstår genom djupseendet att det är ett hinder, även om den inte kan klassificera vad det är. Samma med en bildörr på en parkerad bil som plötsligt flyger upp. Bilen hinner bromsa i tid.

Genom stereokameran kan bilen också bättre läsa av var det är bäst att köra.

”Bilen ska inte bara kunna identifiera ett hot och bromsa. I vissa situationer är det bäst att styra undan”, säger Johan Löfvenholm.

För att ligga långt framme prioriterar Autoliv forskning och utveckling och satsar cirka 6 procent av omsättningen på det.

Hur det är med lönsamheten vad gäller aktiv säkerhet vill inte informationsdirektören Thomas Jönsson gå in på exakt, utan nöjer sig med att konstatera att den ligger under koncernsnittet på 8–9 procents rörelsemarginal. Affärsområdet Electronics, dit aktiv säkerhet hör, ligger på 4–5 procent.

”Av utvecklingsbudgeten står aktiv säkerhet för en oproportionerligt stor del med tanke på försäljningen. Men målet är att höja lönsamheten även där”, säger Thomas Jönsson.

Aktiv säkerhets andel av omsättningen har vuxit på senare år. Från 4 procent 2013 till 7 procent i fjol, då Autoliv sålde aktiv säkerhet för drygt 5 miljarder kronor. Målet är att den delen ska stå för nästan 9 av de cirka 100 miljarder kronor som är koncernens försäljningsmål vid årtiondets slut.

Inom aktiv säkerhet har bolaget 23 procent av totalmarknaden värd 21 miljarder kronor. Då ingår inte bromssystem, eftersom bolaget tidigare har saknat den delen. Genom att bilda ett samriskbolag med Nissin Kogyo, som förväntas bli klart under första kvartalet i år, får Autoliv nu in även bromssystem.

2019 räknar Autoliv att marknaden för aktiv säkerhet utan bromssystem är värd 48,5 miljarder kronor.

 

Loading image attachment…
+ Include quote image
×
Twittra
Avbryt
×
Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
I dag 366,81 Pkt
2016-08-29 09:00 - 17:30
N225 2,24% 16 727,52

Nikkei 225

2,24%

Skapad 2016-08-29 04:30

Rejält lyft på Tokyobörsen

ASIEN. Fed-chefens uttalande försvagade yenen, vilket tryckte upp japanska aktiemarknaden.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
17:29 % Senaste
Dometic Group 3,56 63,95
Lifco B 3,55 253,80
Industrivärden C 3,44 153,50
Fingerprint Cards B -2,46 110,80
H&M B -2,31 262,30
Axis -1,10 385,60
Världsindex
Nikkei 225 2,24% 16 727,52
Hang Seng Index -0,36% 22 827,71
FTSE 100 Index 0,31% 6 838,05
Dax 30 0,55% 10 587,77
CAC 40 0,80% 4 441,87
Dow Jones Industrial Average -0,29% 18 395,40
NASDAQ Composite 0,13% 5 218,92
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Ericsson 9 26 5
Nordea 12 12 1
Telia Company 9 8 1
SAS 1 7 2
Lucara Diamond Corp 6 4 0
Tieto 3 3 0
Nokia 3 3 0
Xvivo Perfusion 0 5 0
Evolution Gaming ... 5 0 0
Semafo Inc. 1 3 0
Mr Green & Co 0 4 0
Concentric 3 1 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
Hansa Medical 0 3 0
Svolder 2 1 0
Photocat 0 3 0
Bonava 1 1 1
PledPharma 0 3 0
GWS Production 0 3 0
Cinnober Financia... 0 2 0
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt juni 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
SVOL A
7,96
MEKO
-9,97
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)