Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Berlin är tyskt skeptisk

  • RULLAR I STADSTRAFIKEN. Bolaget Autonomos har två delvis självkörande bilar i drift i Tysklands huvudstad.

Fotbollsrobotar har inspirerat Berlinföretaget Autonomos, som sedan sex år har två delvis självkörande bilar i  den tyska huvudstaden.

Som student på universitet FU i Berlin var Tinosch Ganjineh för tio år sedan med och utvecklade fotbollsrobotar, kallade FUmanoids.

”Med dem vann vi robot-VM både 2005 och 2006”, berättar han.

I dag har erfarenheterna kommit till användning för att utveckla teknik för bilar. Och Tinosch Ganjineh är vd för och grundare av Autonomos Systems i Berlin.

”Att se, förstå och handla gäller både för människor och robotar i trafiken.”

Med statliga forskningspengar startade projektet Autonomos Labs 2009. Tre år senare knoppades företaget Autonomos av, som nu har över 30 medarbetare och bland annat jobbar med Volvos projekt Drive Me.

Autonomos utvecklingsarbete ligger i dag mellan det som kallas nivå tre – att fordonet styr självt och föraren bara är där för nödsituationer – och nivå fyra – där bilen själv måste känna sina gränser.

Sedan 2010 har bolaget kört två bilar i Berlin och utomlands totalt 1. 000 mil.

”Vi har bra erfarenheter. Människan ingriper främst för säkerhets skull, till exempel om det känns som att bilen går för snabbt mot rött ljus. Vartannat ingrepp är nog inte nödvändigt, men förarna är försiktiga.”

Däremot behöver systemen lära sig vissa trafiksituationer, som när fyra bilar står i en korsning och väntar ut varandra.

Det är samma vid övergångsställen, där fotgängare kanske signalerar att bilen ska åka före.

”Människor kan med gester visa vem som ska åka före, men bilen förstår inte det. Den måste lära sig läsa intentioner genom att samla erfarenhet och se sannolikhet för olika beteenden”, säger Tinosch Ganjineh.

Ibland måste bilen också överträda reglerna för att systemet ska fungera visar testturer i Mexiko.

”Där gäller 50 i städer och 80 på landsvägar, men vi märkte att alla, även polisbilar, körde 10–15 kilometer i timmen snabbare. När vi höll hastigheten var vi ett hinder som folk fick köra om i riskfyllda manövrar och blev en fara i sig.”

När inställningen ändrades till ”tillåt flexibilitet +10 procent” flöt det mycket bättre.

Staden Berlin stöttar projektet med självkörande bilar, men är tyskt skeptisk till ny teknik.

”Vi måste förbereda oss, men är inte helt okritiska. Vi måste inte springa efter varje teknisk innovation utan noga pröva både risker och chanser”, säger Berlins trafikchef Burkhard Horn.

Bilindustrin trycker på för att komma in på stadens gator.

”Berlin ses som ett skyltfönster, men vi måste pröva vad som passar oss. Vi vill inte heller att trafiken ökar”, säger Burkhard Horn.

Tyck till
Tyck till