Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Fraktmagnatens laxjackpott

Den norska miljardären John Fredriksen har gjort sig en förmögenhet på oljetankfartyg och oljeborrning till havs. Men även om oljeprisraset slagit hårt mot portföljen så har hans laxsatsning ynglat av sig.

Den norska fraktmagnaten John Fredriksens förmögenhet har fått sig en rejäl törn i spåren av det kraftiga oljeprisfallet. Enligt Bloomberg har hans förmögenhet minskat med 40 procent under de senaste 18 månaderna och uppgår nu till 90 miljarder kronor.

John Fredriksen är största ägare i det norska oljeservicebolaget Seadrill vars aktie backat med 83 procent på 12 månader. Bolaget presenterade på torsdagen en rapport som överlag var bättre än analytikernas förväntningar. Nettoresultatet landade på 285 miljoner dollar, motsvarande 2.423 miljoner kronor, vilket var 23 procent över analytikernas prognos och aktien stiger med 9 procent på Oslobörsen.

Men samtidigt som oljepriset gått rakt ned i källaren så har en annan norsk exportvara vind i ryggen. Det rör sig om inget annat än lax som i januari nådde rekordpriser i spåren av en ökande efterfrågan från Europa och Asien. Faktum är att en 4,5 kilo tung lax den 16 januari kostade mer än ett fat Brentolja. Sedan dess har dock laxpriset sjunkit tillbaka något medan oljepriset återhämtat sig.

För John Fredriksen har dock den stigande efterfrågan på lax varit en riktig jackpott. Fredriksen började nämligen investera i laxodlingar för omkring tio år sedan och äger omkring 25 procent av aktierna i den norska fiskbjässen Marine Harvest. Marine Harvests aktie har stigit med 37,6 procent under de senaste 12 månaderna är nu John Fredriksens största innehav med ett värde på drygt 13 miljarder kronor.

”Att ge sig in i fisk var utan tvekan ett smart drag. Vad som är viktigt i ett system som Fredriksens, och som de har fokuserat på allt mer de senaste åren, är att inte ha alla ägg i samma korg”, säger Kolbjørn Giskeødegård, laxanalytiker på Nordea, till Bloomberg.