Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Fingerprint räds inte konkurrenterna

Konkurrenterna vässar klorna för att ta marknadsandelar av dominanten Fingerprint Cards, men sensorbolagets vd Jörgen Lantto låter sig inte imponeras.

”Ingenting som vi har sett här gör att läget är annorlunda än tidigare”, säger han till Di på mobilmässan i Barcelona.

Sydkoreanska LG och kinesiska Xiaomi, båda högt upp på listan över världens största mobiltillverkare, har presenterat nya flaggskeppsmodeller i Barcelona. Båda har fingeravtryckssensorer från Fingerprint.

Bolagets sensor finns även i Huaweis nya produkt Matebook, som är en kombination av surfplatta och dator.

Alla tre produkterna ingår visserligen i årets intäktsprognos på 7-8,5 miljarder kronor, men det säger ändå en del om den position som Fingerprint på kort tid har byggt upp.

Till mässan har Fingerprint även med sig en ny sensor som kan placeras under glas.

”Vi har visat upp den här för våra kunder och det finns ett stort intresse”, säger Jörgen Lantto.

Vad efterfrågar kunderna i övrigt?

”Det finns stort intresse för billigare sensorer som man kan använda i lågprissegmentet. Sedan handlar det om bättre prestanda och mer funktioner.”

På plats i Barcelona finns de två konkurrenter som vd:n själv lyfter fram som de största hoten – Synaptics, som levererar till Samsung, och kinesiska Goodix.

Synaptics har anställt flera hundra ingenjörer och ska lägga mycket krut på Kina, uppger en talesperson för nyhetsbyrån Direkt. Samtidigt hävdar Goodix vd David Zhang att bolaget kan tiofaldiga leveransvolymen till 100 miljoner sensorer i år, rapporterar Direkt.

”Synaptics har gjort sitt yttersta för att vinna affärer i Kina under hela den här resan, det är inte så att de har börjat den senaste veckan. Kunderna har utvärderat teknologin fortlöpande och valt vår i stället”, säger Jörgen Lantto.

Så det är ingen satsning som skrämmer?

”De säger att de skickar en massa folk till Kina. Men de måste ha bättre produkter också för att vinna affärerna, det räcker inte med mer folk i Kina. I år har vi lanserat 17 telefoner. Utanför Samsung, vad jag känner till, så har Synaptics lanserat noll telefoner. Förra året lanserade vi 55 telefoner och Synaptics en utanför Samsung. Så vi ser ingen ökad konkurrens utifrån det.”

Har du träffat Samsung på mässan?

”Vi kommenterar inte våra diskussioner med olika telefonleverantörer.”

I dagarna gick Fingerprint också ut med att bolaget stärker sitt samarbete med norska Zwipe kring smarta kort, och Jörgen Lantto räknar med att lansera kommersiella produkter under året.

Under mässan presenterades även ett samarbete med Gemalto, Precise Biometrics och ST Microelectronics kring wearables, som är bärbar elektronik, och hemelektronik.

Jörgen Lantto öppnar även för samarbeten med sin gamla arbetsgivare, telekombolaget Ericsson.

”Många av oss har jobbat på Ericsson tidigare, så vi har fullt med kontaktytor på Ericsson. Hittills har det inte funnits några konkreta samarbetsprojekt med det kan det bli framöver. De är aktiva inom internet of things till exempel och det är ett område där fingertryckssensor kommer ha en viktig roll. Jag kan mycket väl tänka mig att vi kan hitta gemensamma beröringspunkter i framtiden.”

Tyck till
Tyck till