Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Avtovaz vd Bo Andersson kämpar mot konkursrykten

  • Bo Andersson, vd för Avtovaz. Foto: AutoVAZ

Trots massuppsägningar fortsätter förlusterna i Rysslands största biltillverkare Avtovaz, vilket till och med satt i gång konkursrykten.
Bolagets vd sedan två år, svensken Bo Andersson, har infört fyradagarsvecka och sänkt lönerna med 20 procent.

"Den ryska regeringen lät mig förstå att man inte klarade fler uppsägningar. Vi har redan sagt upp 25.000 personer. Då var alternativet fyradagarsvecka och sänkta löner, som gäller alla. Även mig själv", säger Bo Andersson.

Dessutom höjs priserna på bilarna som en av många åtgärder för att förbättra lönsamheten.

Avtovaz ägs till hälften av Renault-Nissan och till 25 procent av ryska staten via Rostec. Bolaget producerar var tredje bil som säljs i Ryssland och har drabbats hårt av nedgången i landets ekonomi som har drivits av prisfall på olja, försvagad rubel och omvärldens sanktioner.

Resultatet för 2015 var katastrofalt.

Omsättningen minskade med 8 procent till 176,5 miljarder rubel, motsvarande 19 miljarder kronor. Förlusten var motsvarande 8 miljarder kronor, tre gånger så mycket som 2014.

Avtovaz tillverkade i fjol 468.500 bilar av märkena Lada, Renault, Nissan och Datsun. Det var 19 procent färre än 2014.

Fyradagarsveckan för de kvarvarande 44.000 anställda ska pågå minst ett halvår. Då sparar bolaget motsvarande 500 miljoner kronor.
Produktionen är i gång fyra dagar, medan logistikavdelningen kör rullande schema.

"Och jag jobbar så mycket som behövs", säger Bo Andersson om sin egen arbetstid.

Eftersom produktionstakten samtidigt har höjts med över 20 procent bygger man fortfarande samma antal bilar.

"På den största linjen kör vi 53 bilar per timme, tidigare var det 43, säger Bo Andersson.

Avtovaz utnyttjar ändå bara 40 procent av sin kapacitet.

Behövs det omförhandlas avtalet om den förkortade arbetstiden om sex månader.

Det senaste året har Bo Andersson tvingats hantera ett konstant negativt kassaflöde. Revisorerna anser att situationen är så allvarlig att utan mer pengar från ägarna är företagets framtid osäker.

"Det stämmer. Företaget måste rekapitaliseras", säger Bo Andersson.
Men han är inte orolig. Det pågår redan förhandlingar om tillskott från ägarna.

"Avtovaz kommer inte att tillåtas att gå i konkurs. Företaget står direkt och indirekt för 2-3 procent av Rysslands BNP", säger han.

Dessutom lyfter han fram att mer än hälften av förlusten är nedskrivningar och omstrukturering.

"Det är tillgångar som i själva verket är värdelösa. Till exempel har jag stängt 400.000 kvadratmeter fabriksyta och 200.000 kvadratmeter kontorslokaler. Redan när jag kom ville jag rensa mer men fick inte. Nu avspeglar siffrorna bättre företagets rätta värde."

Bo Andersson har också röjt upp i företagsstrukturen. För två år sedan hade Avtovaz 240 dotterbolag. I dag är de 90 och ska bli 60.

En del av nedskrivningarna hänger också ihop med förändrade marknadsutsikter, förklarar Bo Andersson. I fjol försvann 36 procent av den ryska bilmarknaden.

Hans uppdrag som vd var att sanera företaget, göra tillverkning och kvaliteten konkurrenskraftig, lansera nya bilar under det egna märket Lada och starta tillverkning av bilmodeller från Nissan och Renault.

Tre av fyra punkter har uppnåtts. Nya modeller har kommit ut, Lada har ökat sin marknadsandel och både kvaliteten och produktiviteten har höjts. Nu tar det 20 timmar att bygga en bil mot 50 timmar tidigare. Endast målet att vända finanserna kvarstår.

"Jag har sanerat bolaget till en viss nivå, men givetvis är jag missnöjd med att inte företaget har blivit lönsamt. Samtidigt har marknaden gått ned med 50 procent de senaste två åren", säger Bo Andersson.

Hans yrkeskarriär började i det militära och fortsatte på Saab Automobile. Han har upplevt kriser förut, inte minst som inköpschef på General Motors när luften gick ur  finansvärlden och biltillverkarna drogs med.

Då, 2009, blev han vd för ryska fordonskoncernen Gaz Group där han vände förluster till vinst. Och fick president Vladimir Putins uppskattning.
I slutet av 2013 blev svensken ombedd att göra om konststycket med personbilstillverkaren Avtovaz, som var ineffektivt och misskött.

"Det har gått med förlust sex av de senaste åtta åren."

Bo Andersson tror inte att det vänder i år.

"Med en marknad i Ryssland som väntas ligga runt 1,3 miljoner bilar blir det svårt att nå nollresultat, men det är vårt mål."

Tyck till
Tyck till