Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Per Strömberg vd Ica Gruppen: "Nästa steg är enklare vårdcentraler"

Bokslutet blev ett bakslag för den annars så framgångsrika Ica Gruppen.
En ny strategi i Baltikum och små vårdcentraler i de svenska butikerna ska ta bolaget tillbaka till tillväxtspåret.
"Vi ser stora möjligheter inom hälsotrenden", säger vd:n Per Strömberg.

Icaaktien har haft en fantastisk utveckling sedan Ica Invest köpte ut holländska Ahold i februari 2013 och bytte namn till Ica Gruppen. Men den senaste rapporten blev en besvikelse och aktien har fallit 17 procent på tre veckor. Vad hände?
”Först tycker jag att man ska konstatera att 2015 blev riktigt bra, faktiskt vårt bästa resultat hittills. Under det fjärde kvartalet kände vi däremot av lite hårdare konkurrens och utvecklingen var inte lika stark. Det berodde på ett antal faktorer. Vi hade en del utmaningar i Baltikum och inom Hemtex. Den tredje orsaken var att Ica i Sverige för första gången på länge inte växte i takt med marknaden.”

”Det berodde på att våra konkurrenter valde att prissänka lite mer än normalt. Vi är i en ganska kampanjdriven bransch. Ett antal konsumenter är väldigt prismedvetna och om du kör tuffa kampanjer ger det effekt på försäljningen.”

”Vinstminskningen berodde också på att vi hade en ganska låg etableringstakt av nya butiker. Det går lite upp och ned beroende på tillståndsprocesser och sådant. Men det kommer vi att ta igen i år. Vi kommer att öppna 15–20 Ica-butiker i år mot 10 butiker i fjol.”

Och vad berodde vinsttappet i Baltikum på?
”Där har vi också sett ökad prisaktivitet. Tappet berodde även på att marknaden totalt sett växte lite långsammare. Under 2014 ökade livsmedelsförsäljningen med 5 procent i Baltikum. I fjol stannade tillväxten på 2,5 procent, vilket i sig mycket var en effekt av lägre inflation. När inflationen går ned stannar tillväxten upp och kedjorna ökar kampanjerna och sänker priserna för att ta igen försäljning. Baltikum är en ännu mer kampanjberoende marknad än den svenska.”

Varför är det så?
”Kunderna är mer priskänsliga i Baltikum. De lägger ju ungefär 25 procent av sin disponibla inkomst på mat, i Sverige är andelen 12 procent. Då blir ju priset viktigare. Men överlag är vi mycket positiva till Baltikum. Vi växer mycket snabbare än marknaden och vi gör nu några riktade insatser för att få tillbaka vår rörelsemarginal plus att vi öppnar många nya butiker. Vi satsar också motsvarande 700 miljoner kronor på ett nytt lager.”

Vilka riktade insatser?
”Vi kommer att börja jobba lite mer panbaltiskt och ha en lite större samordning av sortimentet över de baltiska länderna. Det ger större inköp hos leverantörerna och därigenom bättre villkor. Det andra är att vi precis som i Sverige satsar hårt våra egna märkesvaror.”

Är det verkligen så klokt att öppna 15–20 Icabutiker i Sverige samtidigt som e-handeln växer snabbt, går den ekvationen ihop?
”Ja, det gör den. E-handeln växer, men den är en väldigt liten del, cirka 1,5 procent av varuförsäljningen. Främst kommer vi att etablera nya butiker i storstäderna där vi har en lite svagare position som behöver stärkas med tanke på urbaniseringen. Det kommer framför allt att handla om lite mindre butiker. Andelsmässigt kommer vi att sätta upp flest Ica supermarket-butiker.”

Du säger digitalisering i stället för e-handel. Vad är skillnaden?
”Digitaliseringen berör hela företaget och inte minst inom marknadsföringen som skiftar från traditionell tv och direktreklam, som fortfarande är väldigt viktig hos oss, till sociala medier och annan typ av marknadsföring. Digitaliseringen är även viktigt för att hitta effektivare interna processer.”

Ica är den största aktören på livsmedel i Sverige. Blir man inte därmed automatiskt en förlorare när marknaden förändras, som med e-handeln? När man leder kan man ju bara tappa tätplatsen?
”Nej, jag tror absolut att man kan förbli en vinnare. Tittar man internationellt är kombinationen av e-handel och fysiska butiker det vinnande konceptet. Du kan fråga varför vi satsar på e-handel. Då säger jag att det är för att kunden vill vara där, och om man kombinerar fysisk butik med e-handel får vi mer lojala kunder. Vi har ungefär 150 handlare som jobbar med både och. De butikerna har en starkare utveckling än de som ännu inte har satsat på e-handel. Ica centralt hjälper handlaren i den utvecklingen med lämpliga lösningar.”

I dag sköts e-handeln i Icabutikerna. Kommer den att bli så stor att det i framtiden kräver en separat organisation?
”I framtiden kanske vi kommer till ett sådant läge. Men i dag är det mycket mer effektivt att plocka varor ur butikerna än från ett centralt lager. Jag brukar beställa på nätet och hämtar upp varorna i en drive-through vid Icabutiken. Det är ett ohyggligt smidigt sätt för både kunden och oss jämfört med att ha bilar som kör runt med matkassar. Jag vet på minuten när jag får mina varor och det går väldigt smidigt att hämta upp varorna.”

Hur tror du handeln utvecklas de kommande tio åren, vilka vinner och vilka försvinner?
”Det finns svenska exempel på innerstadscentrum som har haft det tufft. Men om man tittar på den internationella trenden är det jättebutiker som ligger ganska långt utanför centrum, säg två tre mil, som fått det jobbigt. Vi ser nu en återgång till att folk vill handla närmare där man bor. Det hänger ihop med att färre unga skaffar körkort. Sedan tror jag att så länge du har en stormarknad som ligger på rimligt avstånd kommer den också att fungera bra.”

Hur ser den övriga konkurrensen ut, räknar du med att utländska aktörer kommer att öka sin närvaro i Sverige?
”Nej, jag tror inte det. För det första har de företag som har försökt sig på en internationell expansion inte lyckats särskilt bra. Då satsar företagen hellre på att konsolidera hemmamarknad. Men tittar man på livsmedelsmarknaden i Europa är den ganska färdigkonsoliderad. Det gör att det trots allt kan komma en andra våg av internationalisering eftersom det krävs nya marknader för att det ska bli tillväxt. Men jag tror inte Sverige är förstamarknad för de internationella aktörerna. De tittar hellre på exempelvis Asien.”

Vad är viktigast för dig 2016?
”Apoteksintegrationen är en väldigt viktigt fråga. Att få ihop Cura och Hjärtat på ett bra sätt och få det att flyga fullt ut. Strukturfrågorna i Baltikum är viktiga och hela digitaliseringen.”

Apoteksintegrationen är viktig säger du. Vad är det som gäller där?
”Jag tycker att vi fick ihop bolagen bra i fjol. Nu handlar det om att utnyttja vår storskalighet på alla områden och inte minst inom administrationen.”

”Jag ser också stora möjligheter inom den mycket starka hälsotrenden som råder. Vi försöker hitta så mycket nya produkter och nyheter som möjligt i gränslandet mellan apotek och dagligvarubutiker. Det senaste är att vi inom kort satsar på minutkliniker som är ett slags enklare vårdscentral. Där kan du ta blodtryck, träffa en sjuksköterska som tar prov och som kan koppla upp sig mot en läkare som diagnosticerar. Får du penicillin utskriven kan du hämta upp den direkt på apoteket.”

När får vi se den första kliniken i butik och i vilka butiker är aktuella?
”Vi har testat i anslutning till tre apotek i Stockholm, på Fältöversten, Odenplan och Mall of Scandinavia. Nu blir de permanenta och i mars öppnar vi ytterligare en i Stockholm och två i Göteborg. Ambitionen är att etablera konceptet intill apotek på ICA Maxi-enheter, men även på andra Apotek Hjärtat runt om i landet.”

Kommer undersökningen att kosta kunden/patienten något?
”Ett besök hos en sjuksköterska med möjlighet till läkarkonsultation och förskrivning av recept kommer kosta 290 kronor. Kostnad för vaccination varierar beroende på vilken typ av vaccin man behöver. Den stora vinsten med klinikerna är att vi förenklar för kunden. Man kan kolla födelsemärket samtidigt som man ska handla mjölk.”

Ni har bank, försäkringar, apotek och dietister. Finns det någon annan verksamhet som passar ihop med Ica?
”Det är dagligvaror som är kärnan. Sedan har vi fyra stödjande verksamheter: bankförsäkring, fastigheter, specialvaror och apotek. Det som gäller är att den stödjande verksamheten ska vara lönsam och kunna växa själv. Den ska också ge stöd till kärnverksamheten. Tar du fastighetsverksamheten som exempel så finns den för att den är lönsam och för att vi är övertygade om att det ger fler och bättre etableringar än om vi inte hade ett fastighetsbolag.”

Icabanken halverade vinsten under kvartalet och ni sålde förfallna krediter till Intrum Justitia. Håller ni på att backa ur där?
”Nej, av alla våra kompletterande affärer ser Icahandlare banken som viktigast. Det finns många starka kopplingar och nu är vårt fokus att bli den riktiga vardagsbanken för folk. Vi vill erbjuda aktiefonder, försäkringar och månadssparande. Vi jobbar hårt med att öka antalet bankprodukter per kund. När det gäller resultatutvecklingen är vi nöjda. Resultatnedgången berodde på minusräntan som drabbar oss precis som övriga banker.”

Tyck till
Tyck till