Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Doro sätter trenden

  • ENKEL TEKNIK. Jérôme Arnaud, vd för Doro, räknar med fortsatt tillväxt – både organiskt och genom företagsköp. Foto: Love Strandberg

Suget efter Doros mobiltelefoner för äldre är stort och vd:n Jérôme Arnaud ser inga tecken på ökad konkurrens.
”Ju mer vi utvecklas inom det här området desto ensammare blir vi”, säger han till Di på mobilmässan i Barcelona.

Doro kom till mobilmässan i Barcelona med ett starkt bokslut i ryggen och flera nya produkter, bland annat den smarta mobilen Doro 8030.

Precis som med tidigare modeller är målet att användargränssnittet ska vara så enkelt att förstå som möjligt.

Vill man exempelvis skicka ett sms eller en bild trycker man på en ikon som heter skicka och väljer sedan vad som ska skickas och till vem.

Vad ser du för trender i er del av industrin här på mässan?
”Vi sätter trenden. Vi är, vad jag vet, de enda som utvecklar smarta mobiler för äldre.”

Tilltar inte konkurrensen från andra?
”Det är en liten nisch som står för 2–3 procent av den totala marknaden. Man måste ha ett varumärke som är dedikerat till det här. Om en traditionell mobiltillverkare gör produkter för äldre blir varumärket mindre attraktivt för yngre.”

”Vi har spenderat mycket pengar och energi på att förstå äldre människors behov. Det är en barriär som vi har skapat.”

Hur stora kan ni bli innan andra får upp intresset för den här nischen?
”2015 levererade vi 2,8 miljoner telefoner. Det är mycket för en nischspelare men lite i jämförelse med hela mobilmarknaden. När vi ligger på 5 miljoner per år kommer det vara en signifikant marknad, men då har vi etablerat en ännu starkare position.”

Ni saknar en stark storägare. Får ni många uppköpspropåer?
”Inte så många från spelare i industrin, men från finansiella aktörer som riskkapitalbolag. Efter vår rapport hade vi en hög nivå på handeln i aktien och vad jag förstår har det kommit in nya institutionella ägare.”

Varför har Doro inte blivit uppköpt?
”Ibland kan det vara svårt att förstå för investerare som vill se en viss storlek på marknaden. Men för oss handlar det mycket om att skydda verksamheten för framtiden. Nu introducerar vi tjänster tillsammans med vår hårdvara.”

Doro, med ett börsvärde på 1,6 miljarder kronor, köpte nyligen Trygghetssentralen, som är Norges största privatägda kontaktcentral för sociala trygghetslarm.

”Det är en del i vår strategi att utveckla Doro Care. I Norge har vi 40.000 äldre som använder tjänsterna.”

Blir det fler förvärv?
”Vi är i en förvärvsfas inom det här området. Vår strategi är att växa organiskt och addera intäkter per användare genom uppgraderad teknik och även expandera geografiskt genom förvärv. Vi startar i Norden och fortsätter sedan i utvalda delar av Europa.”

Orderingången fjärde kvartalet var stark. Vad tror du om 2016?
”Vi ger inga prognoser, men förväntar oss att växa. Det var en superstark orderingång i fjärde kvartalet, men vår marknad är svår att förutspå och vi föredrar därför att vara försiktiga när det gäller prognoser för helåret.”

Doro har trotsat årets negativa börs och är i år upp knappt 14 procent.