Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Unikons mörka moln

  • MYCKET PÅ SPEL. För entreprenören Ida Karlbom är insatserna i varumärkestvisten höga. Innan invändningen kom in till PRV hade hon hunnit investera stort i sitt bolag. Foto: Jack Mikrut

Kamerajätten Nikon slår ned på en svensk regnkappstillverkare.
Varumärket Unikon anses vara för likt, men entreprenören Ida Karlbom vägrar att ge sig.

I nio månader har den svenska designern väntat på att kunna lansera sina regnkappor. Först var tanken att använda varumärket Ikon, en förkortning av företagsnamnet Ida Karlbom of Nockeby, men det godkändes inte av Patent- och registreringsverket (PRV).

”I stället ansökte jag om Unikon, som bygger på mina värdeord unik och ikon. Jag tänkte inte ens tanken att det var likt Nikon”, säger Ida Karlbom.

När registreringen godkänts av PRV påbörjades arbetet med lanseringen. Andra bolag har tre månader på sig att invända mot nya varumärken, och i slutet av den perioden hörde Nikons advokater av sig med rekommendationen att byta namn. När hon stod på sig skickade den japanska jätten in sin invändning till PRV, som upphävde registreringen.

”Då det bara skiljer en bokstav här så tycker vi att de har klara visuella och fonetiska likheter”, säger Sara Dahlberg, PRV:s varumärkeshandläggare som sköter målet.

Varumärket Nikon är registrerat inom 17 olika produktklasser, som täcker allt från gödsel och mediciner till kaffe och regnkläder. Att man inte är verksamma inom merparten av dessa produktområden tas inte med i PRV:s bedömning av förväxlingsrisken.

Varför såg ni inte likheten när ni godkände varumärket?
”När man gör en granskning kan det vara många hundra märken man gör en snabb bedömning av. Det blir viss skillnad vid en invändning när man bara har ett märke mot ett annat”, säger Sara Dahlberg.

Att Unikon ska förväxlas med Nikon ses som osannolikt av Ida Karlbom.

”Jag har sagt till omkring 100 personer att jag ligger i en varumärkestvist med ett av världens största företag, men ingen har kunnat gissa vilket det är.”

Faktumet att den japanska jättens invändning lämnades in så pass sent kommer att innebära ”maximal skada” om hennes överklagan avslås, tillägger hon.

”Jag har redan investerat flera hundra tusen kronor i mina produkter och i varumärket, så det kommer förstås att innebära en stor ekonomisk smäll för mig. Frågan är om jag kommer att orka fortsätta”, säger Ida Karlbom.

PRV betonar i sin tur att investeringar inom de första tre månaderna görs på egen risk.

”Det här invändningsförfarandet finns och det informerar vi tydligt om”, säger Sara Dahlberg.

Det bestrids dock av Unikongrundaren, som säger att PRV aldrig informerade henne om invändningsförfarandet.

Di har sökt Nikon för en kommentar.

Tyck till
Tyck till