Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Så stor blir Volkswagens slutnota

  • Foto: Erik Schelzig / TT

Volkswagen kan behöva göra betydligt mer än att reparera de bilar som befunnits felaktiga i utsläppsskandalen. Bolaget kan också tvingas att lägga ut stora summor för att förbättra miljön, skriver Bloomberg News.

VW har erkänt att bolaget riggat utsläppstesterna för dieselfordonen så att de släppt ut betydligt mindre i testlabben än på vägarna. Nu återstår det för Enviromental Protection Agency, EPA, och California Air Resources Board, CARB, att avgöra vilka ytterligare straff biltillverkaren ska dömas till.

På grund av fuskets stora skala kan EPA tvinga VW att eliminera betydligt mer föroreningar än den kväveoxid bilarna tidigare släppte ut. Andra möjligheter är att företaget får betala för miljöprojekt som ombyggnad av äldre lastbilar eller bussar i städer som lider av utsläppsproblem.

"Jag tror inte vi har varit med om något liknande förut. De kommer att behöva göra mer än att återgälda de miljöskador de orsakat", säger Margo Oge, före detta chef över EPA:s avdelning för transport och luftkvalitet.

Den slutgiltiga kostnaden för Volkswagen, inklusive kostnader för återkallade fordon, rättegångskostnader, böter och andra straff, kan komma att överstiga 38 miljarder euro (cirka 355 miljarder kronor), tror analytiker vid UBS.

Tyck till
Tyck till