close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Sverige visar vägen för McDonald's

Uppdaterad 2016-02-22 14:23. Publicerad 2016-02-22 12:04

UT I VÄRLDEN. Kajsa Dahlberg Gardiner har ansvarat för McDonald’s digitala utveckling i Sverige. Nu ska hon göra samma jobb globalt. Foto: Angelica Söderberg

Kajsa Dahlberg Gardiner tar steget till den globala nivån, efter att ha inlett Svenska McDonald’s digitala resa.
”Vår framtida tillväxt finns i det digitala”, säger Kajsa Dahlberg Gardiner, som har arbetat 30 år på hamburgerkedjan.

”Det finns inget slutmål. Allt förändras hela tiden, ny teknik kommer, nya plattformar, nya sociala nätverk, och allt som händer påverkar konsumentens vanor och beteende, så vill vi fortsätta vara intressanta måste vi fortsätta tänka digitalt.”

Annons:

Som ”Digital acceleration director” i hamburgerjättens globala organisation ska hon hjälpa marknaderna i norra och östra Europa att snabbare bli digitala genom att ta till sig ny teknik och digital kommunikation.

”I Sverige har vi kommit långt, och McDonald’s satsar stort globalt på det digitala”, säger Kajsa Dahlberg Gardiner.

Hon ska bland annat titta på hur de olika marknaderna investerar i digitala plattformar och produkter, och jobbar med sociala medier, appar, e-sport, webbsidor och digital interaktion inne i restaurangerna. Tillväxtpotentialen ligger i att göra det enklare, snabbare och roligare att handla på McDonald’s.

”En väldigt stor del av befolkningen besöker McDonald’s i dag, så det handlar inte så mycket om att nå ut till nya gäster, utan mer om att få folk att besöka oss oftare. Med digital hjälp kan vi engagera våra gäster på individnivå, och förenkla för dem när de handlar”, säger Kajsa Dahlberg Gardiner.

Kan du ge ett exempel?
”Om vi är fem i familjen med olika önskemål så måste jag varje gång rabbla igenom hela min beställning. Tänk när en lista kan sparas i mobilappen som jag skickar in så jag bara kan gå fram och hämta min mat, som dessutom redan är förbetald.”

”Och utifrån digitala interaktioner genereras kunddata som vi kan basera våra erbjudanden på och rikta personliga budskap efter. Detta ser vi kan bidra till tillväxt.”

En av de viktigaste lärdomarna hon har fått med sig under det sex år långa arbetet med McDonald’s digitala strategi, är att tänka utifrån kundens perspektiv. Många företag gör misstaget att tänka inifrån och ut, säger Kajsa Dahlberg Gardiner.

”Vi har genom det till exempel lärt oss hur kunden använder våra appar och plattformar. Ibland ser vi att de inte är så intresserade som vi trott, eller tvärtom, och då kan man förändra efter hand.”

I ett samarbete med musiktjänsten Spotify har McDonald’s utgått från kundens preferenser för att ge en bättre upplevelse inne i restaurangerna.

Vilken typ av musik passar McDonald’s varumärke?
”’What do you mean’ med Justin Bieber är ett exempel. Den fastnar, går i dur, är populär i alla åldrar, och kommunicerar att vi är ett välkomnande, lättsamt, modernt och mänskligt varumärke.”

McDonald’s i Sverige har, enligt Kajsa Dahlberg Gardiner, kommit längst i världen i sin digitala utveckling. En viktig del utgörs av en av Sveriges största mobilappar, med 1,4 miljoner nedladdningar. Appen fungerar delvis som en testmiljö.

”Genom att kontinuerligt testa och utvärdera innehåll i appen lär vi oss vad som fungerar. Hos de kunder som har skapat ett konto använder vi data för att anpassa innehåll och erbjudanden.”

På olika restauranger testar man andra digitala element, som nya beställningskiosker och sladdfri laddning via Aircharge.

Att Sverige ligger långt fram beror, enligt Kajsa Dahlberg Gardiner, på att man har hållit på länge och jobbat systematiskt, vågat testa och misslyckas, samt haft en lättsam inställning när man jobbat för att engagera kunder genom lekar, tävlingar och utmaningar.

”Dessa tre synsätt tar jag med mig till de marknader jag ska jobba med nu.”

Vilken är den största utmaningen i processen att digitalisera McDonald’s?
”Den största utmaningen generellt är hur vi skapar framtidens restaurangupplevelse. Oavsett vad vi gör runtomkring, med kommunikation, appar och sociala medier så är det i slutänden upplevelsen gästen får hos oss som är den viktigaste. Så vi måste mappa ut hur vägen dit ser ut”, säger Kajsa Dahlberg Gardiner.

Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
I dag -1,56 Pkt
2016-07-28 09:00 - 17:30
OMXSPI -0,32% 494,88

OMXSPI

-0,32%

Skapad 2016-07-28 17:30

Precise rusade på seg börs

BÖRSEN. Biometribolaget Precise Biometrics rusade efter att ha presenterat ett nytt avtal.

Annons:
I dag -68,41 Pkt
2016-07-28 09:00 - 17:30
DJI -0,37% 18 403,76

Dow Jones Industrial Average

-0,37%

Skapad 2016-07-28 18:05

Ford faller tungt efter rapport

USA-BÖRSERNA. Ford har tyngt S&P 500 medan Facebook hållit Nasdaq uppe runt oförändrat.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
17:29 % Senaste
MTG A 7,43 240,00
AstraZeneca 7,04 578,00
Sweco A 4,06 166,50
Lifco B -3,94 261,00
Autoliv SDB -3,79 902,00
Fingerprint Cards B -2,37 98,70
Världsindex
Nikkei 225 -1,13% 16 476,84
Hang Seng Index -0,20% 22 174,34
FTSE 100 Index -0,44% 6 721,06
Dax 30 -0,43% 10 274,93
CAC 40 -0,59% 4 420,58
Dow Jones Industrial Average -0,37% 18 403,76
NASDAQ Composite 0,05% 5 142,27
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Ericsson 11 29 5
Nordea 15 20 2
Telia Company 9 8 1
Nokia 9 5 0
Lucara Diamond Corp 8 4 0
SAS 1 7 2
Evolution Gaming ... 8 0 0
Xvivo Perfusion 0 7 0
Tieto 3 4 0
Concentric 4 1 0
Handelsbanken 0 1 3
Medivir 0 4 0
NetEnt 1 2 0
Svolder 2 1 0
Addtech 3 0 0
Assa Abloy 0 3 0
Hansa Medical 0 3 0
Verisec 0 3 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
Mr Green & Co 0 3 0
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt juni 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
PREC
22,60
TOBII
-8,45
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)