Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Mitt Di Meny
Start Nyheter

Storbolagen blir omkörda digitalt

Digitaliseringen kullkastar bransch efter bransch. Men bara en bråkdel av börsjättarnas styrelsemedlemmar besitter digital kompetens.
”På företagssidan ligger Sverige jättelångt efter”, säger digitaliseringsexperten Sara Öhrvall.

Redan i dag har affärsmodellerna för såväl taxi-, hotell- och mediebranscherna ställts på ända. Dessutom står vi inför en fjärde industriell revolution, hette det på årets upplaga av världsmötet i Davos.

Det som en gång handlade om mekanik, elektricitet eller microchip kommer i framtiden att röra digitalt drivna stormkliv inom allt från bio- och nanoteknik, 3D-skrivare eller energilagring.

Men i ett av världens mest uppkopplade länder halkar styrelserna efter. Endast två av tio styrelseledamöter bland OMXS30-bolagen besitter digital kompetens, visar Di Digitals granskning. Med erfarenheterna av 1990-talets telekomvärld borträknade krymper siffran ytterligare. På den snävare listan kvalar bara 26 av storbolagens 250 ledamöter in.

Bristen på digital kompetens kan få ödesdigra konsekvenser, enligt Sara Öhrvall, styrelseledamot i Investor och krönikör i Di.

”Det är svårt att bedöma vad en ny teknik har för kraft att förändra. Det har funnits allt för många exempel på företag som gång på gång har missbedömt det”, säger hon.

Åtta av storbolagen saknar helt och hållet ledamöter med digital bakgrund. Det gäller bland andra SEB och Lundin Petroleum samt industri- och byggtrion Alfa Laval, Atlas Copco och Skanska.

”Att styrelsen helt saknar den kompetensen kan bli ett problem. Dels för att styrelsen inte ställer rätt frågor till ledningen, dels för att ledningen inte får gehör för stora investeringar som krävs. Man sätter heller inte fokus på rätt frågor att diskutera”, säger Sara Öhrvall.

Enligt Alfa Lavals kommunikationschef Peter Torstensson är digitaliseringen ”i allra högsta grad närvarande och levande” inom företaget.

”Det gäller såväl hur vi kan effektivisera olika processer inom bolaget, som hur vi ska göra det ännu enklare för våra kunder att köpa, hela vägen från att behovet uppstår hos kunden till att produkten är levererad och är i bruk”, säger han.

Han får medhåll av medicinteknikbolaget Getinge, som även det saknar ledamöter med erfarenhet av en ledande position inom it- eller telekombranschen.

”Den digitala kompetensen finns huvudsakligen på ledningsnivå och inom respektive affärsområde”, säger Carl Bennet, Getinges ordförande och vd.

Bäst i klassen är Stockholmsbörsens telekom- och teknikbolag samt det industriklassade biometribolaget Fingerprint Cards, som liksom Tele 2 kan visa upp fem ledamöter med digital kompetens av totalt sex styrelsemedlemmar.

En handfull av ledamöterna har erfarenhet av att ha drivit på digitaliseringsvågen vid millennieskiftet. I år har H&M:s valberedning nominerat Youtubenätverket United Screens vd Stina Honkamaa Bergfors, tidigare Sverigechef på Google. Modejätten har sedan tidigare Skype-grundaren Niklas Zennström i styrelserummet, medan Spotifys medgrundare Martin Lorentzon har suttit i Telia Soneras styrelse sedan 2013.

Samtidigt anser drygt hälften av beslutsfattarna i det svenska näringslivet att det egna företagets digitala strategi är förvirrande och oklar, enligt en undersökning genomförd av japanska Fujitsu som presenterades i januari.

”På företagssidan ligger vi jättelångt efter. Oklarhet är absolut inte ett bra tecken”, säger Sara Öhrvall.

Tyck till
Tyck till