Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

XXL:s e-handel växte med 71 procent

Den norska sport- och friluftskedjan XXL växte med drygt 29 procent i Sverige under 2015 och omsatte lite mer än 2 miljarder norska kronor i det 20 svenska butikerna.

Det framgår av XXL:s bokslut för 2015.

XXL, som öppnade sin första butik i Sverige för snart sex år sedan, gjorde ett ebitda-resultat om 188 miljoner kronor i den svenska verksamheten under fjolåret.

Av rapporten framgår av chefen för den svenska verksamheten, Marcus Wibergh, lämnar bolaget och kommer ersättas den ställföreträdande chefen i den svenska verksamheten Janicke Blomsnes.

Hela XXL-koncernen, där den norska verksamheten fortfarande står för den större delen av intäkterna, omsatte cirka 6,5 miljarder norska kronor i fjol, nästan 25 procent mer än 2014.

I det fjärde kvartalet låg XXL:s intäktstillväxt på 20,5 procent vilket gav intäkter om 1.831 miljoner kronor, något lägre än vad analytikerna hade väntat sig enligt SME Direkt.

"Försäljningsvolymen på alla tre marknaden påverkades negativt av avsaknaden av kallt väder och snö under kvartalet", skriver XXL i rapporten.

Det justerade ebitda-resultatet landade på 229 miljoner norska kronor, motsvarande 2 procent sämre än konsensus men högre än 206 miljoner fjärde kvartalet 2014.

XXL:s e-handel ökade med 71 procent under kvartalet. På torsdagen redovisade den svenska näthandlaren Sportamore, som även är verksamt i Norge en tillväxt på 47 procent under det fjärde kvartalet.