Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Så ser framtiden ut inom resebranschen

  • Foto: Colourbox

Turisterna flyr Turkiet vilket sänker resejätten TUI Group. ”Terrorattackerna är en utmaning”, säger bolagets vd Fritz Joussen.

De senaste månadernas turbulens har slagit hårt mot resebranschen. Tunisien är nu helt stängt för turism och i Turkiet har flera hotell gått omkull. För resekoncernen TUI Group, där bland annat svenska Fritidsresor ingår, har sommarens bokningar till Turkiet minskat med 40 procent.

”Terrorattackerna är en utmaning för branschen. Det kan hända överallt och påverkar så klart resenärernas känslolägen. Efter en terroristattack på ett hotell fick vi evakuera flera tusen resenärer”, säger Fritz Joussen vd för TUI Group.

Trots turbulensen ser han ljust på framtiden. Reseindustrin har ökat stadigt i många år, med undantag för 2009. Resebranschen har till och med vuxit snabbare än den globala BNP-tillväxten.

”Överallt i Europa, ja i hela världen vill folk resa. Fundamentalt är tillväxtmönstren starka och intakta”, säger Fritz Joussen.

Och det är inte bara turistindustrins existerande marknader som växer. Enligt Fritz Joussen förväntas en ökad tillväxt i utvecklingsländerna, just nu i Kina men på sikt även i Brasilien och Indien.

”I Kina finns en växande medelklass som längtar efter att resa. På grund av kulturella skillnader och språkbarriärer är det inte så enkelt för kineserna att resa till Europa. Lika svårt som det är för oss att resa till Kina, lika svårt är det för dem att resa hit”, säger TUI Groups vd.

Var vill kineserna helst resa?
”Kineserna väljer gärna ’western style holidays’, nära Kina. För de yngre resenärerna lockar de europeiska slotten, sjöarna och bergen.”

Vilka är de hetaste trenderna inom reseindustrin?
”Européerna har varit sena med att ta till sig kryssningskonceptet. Den typiske kryssningsresenären har varit en välbeställd pensionär. Men nu upptäcker många barnfamiljer hur bekvämt det är att tillbringa semestern på ett flytande hotell”, säger Fritz Joussen.

Som den charterarrangör han är, spår Fritz Joussen att de bekväma paketresorna är på uppgång efter att en tid varit ute i kylan.

Är nya koncept som Airbnb konkurrenter till resebranschen?
”Nej, inte till oss då Airbnb mest är fokuserat kring storstäder. Aktörerna behöver inte uppfylla samma tillsynskrav som vi. Jag tror att lagstiftarna kommer att behöva se över det här eftersom det finns enorma incitament för professionella aktörer att ge sig in på marknaden under täckmantel för att slippa betala skatt och uppfylla säkerhetskraven.”

Var och hur reser vi om tio år?
”Jag tror inte att det kommer att förändras så mycket i Europa. Vi är så resvana nu, och flygen är mer bekväma. Jag tror att långdistansresor kommer att öka. Karibien är till exempel ett långdistansresmål som ändå inte känns särskilt långt bort. Dessutom kommer vi nog även att göra ännu fler kortare resor.”

Hur gör vi resandet mer hållbart?
”Miljöaspekterna, som att minimera utsläppen, är viktiga men inte tillräckliga. Ett övergripande hållbarhetsperspektiv behövs inom resebranschen”, säger Fritz Joussen och nämner vikten av att använda lokalt producerade råvaror och anställa lokal arbetskraft.