Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Milstolpe passerad för smarta klockor

Försäljningen av så kallade smarta klockor passerade under fjärde kvartalet i fjol för första gången försäljningen av schweiziska klockor.

Det uppger analysföretaget Strategy Analytics.

Under kvartalet såldes 8,1 miljoner smarta klockor, att jämföra med 7,9 miljoner schweiziska klockor.

Bland de smarta klockorna ledde Apple och Samsung utvecklingen - den förstnämnda hade 63 procent av marknaden, cirka 5,1 miljoner klockor, medan Samsung stod för 16 procent eller 1,3 miljoner enheter.

Jämfört med det fjärde kvartalet 2014, då 1,9 miljoner smarta klockor såldes, var ökningen 316 procent. Apple Watch lanserades i april 2015 så under 2014 års avslutande kvartal var Android-tillverkare och företag som Pebble ensamma på marknaden.

För tillverkare av schweiziska klockor var året en liten besvikelse. Under 2014 års avslutande kvartal såldes 8,3 miljoner klockor och med en försäljning på 7,9 miljoner enheter året därpå skrevs nedgången alltså till 5 procent.

"Industrin har stuckit huvudet i sanden och hoppats att smarta klockor ska försvinna. Schweiziska märken, som Tag Heuer, stod för bara 1 procent av de smarta klockor som levererades under fjärde kvartalet 2015 och de ligger långt efter Apple, Samsung och andra ledare", säger Strategy Analytics analytiker Neil Mawston i en kommentar.