Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Folksam har mer problem med kunder

Folksam har som huvudägare i Swedbank ställt sig bakom ordförande Anders Sundströms beslut att sparka vd Michael Wolf på grund av bristande kundnöjdhet.
Men enligt Svenskt kvalitetsindex har försäkringsjätten betydligt större problem än banken med kundnöjdheten.

Anders Sundström hävdar att en icke tillfredsställande kund- och medarbetarnöjdhet var den främsta orsaken till att Michael Wolf sparkades under dramatiska former för snart två veckor sedan. Och Anders Sundström har fått fullt stöd från Folksams vd Jens Henriksson under de senaste dryga veckans kaos runt banken.

Enligt Svenskt kvalitetsindex, SKI, har kundnöjdheten bland Swedbanks privat- och företagskunder minskat de senaste åren.

Men nedgången i Folksams kundnöjdhet är ännu mer påtaglig, särskilt sedan 2013 då Jens Henriksson tillträdde som vd.

I förhållande till branschsnittet får Folksam sämre betyg av sina försäkringskunder än vad Swedbank får av sina bankkunder.

Det som sticker ut mest är den låga kundnöjdheten bland Folksams fordonsförsäkringskunder som var endast 67,0 enligt SKI:s mätning för 2015. Det är en nedgång på 4,3 jämfört med 2013 och innebär att Folksam är det fordonsförsäkringsbolag i SKI:s undersökning med de minst nöjda fordonsförsäkringskunderna. Snittbetyget låg 2015 på 71,9.

Även när det gäller sakförsäkring för privatkunder får Folksam bottenbetyg av kunder i jämförelse med konkurrenterna. Kundnöjdheten bland Folksams sakförsäkringskunder var låg redan under Anders Sundströms tid som vd, men har försämrats ytterligare sedan Jens Henriksson blev det.

Enligt SKI:s mätning för 2015 konkurrerar Folksam med Trygg Hansa om att ha lägst kundnöjdhet. Båda får ett betyg på strax under 69, vilket ska jämföras med snittet på 71,3.

Enligt Anna-Karin Baltzari Danfors, som är chef för Konsumenternas försäkringsbyrå, ger SKI-siffrorna ett tydligt svar:

”Folksam har inte haft lika bra service och lika bra bemötande. Konsumenterna är inte nöjda. De får jobba på bemötande och service”, säger hon och framhåller att SKI-siffrorna har stort betydelse för vilka försäkringsbolag kunderna väljer:

”Konsumenterna använder dem mycket. Vi tycker att det är jätteviktigt med SKI för att konsumenterna ska få information om service.”

Under 2015 föll Folksams kundnöjdhet även kraftigt inom sakförsäkring för företagskunder, betyget sjönk från 76,5 till 72,2. Men inom detta kundsegment har Folksam fortfarande en högre kundnöjdhet än försäkringsbolagens genomsnitt.

Även Coop, där Anders Sundström har varit ordförande sedan 2013 och dessförinnan var styrelsemedlem, lider av låg kundnöjdhet. Enligt SKI:s senaste mätning över kundnöjdheten i dagligvaruhandeln, som är från 2013, får Coop lägre betyg än branschsnittet och avsevärt sämre betyg än huvudkonkurrenten Ica.

Enligt flera välplacerade källor i branschen visar färskare mätningar att Coop dras med en låg kundnöjdhet i jämförelse med huvudkonkurrenterna.