Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Raketfart för Volvo Cars

  • Foto: TT

Volvo Cars har hittat vinstvägen och drog upp farten rejält under andra halvåret i fjol.
Rörelsevinsten 2015 landade på 6,6 miljarder kronor – mer än tre gånger så mycket som året innan.

Volvo har under sin 89-åriga historia aldrig sålt så många bilar som förra året när halvmiljongränsen passerades. Över 503.000 sålda bilar gav intäkter på 164 miljarder kronor, en ökning från 138 miljarder kronor 2014. 

Största delen av rörelsevinsten, runt fem miljarder kronor, kom under andra halvan när försäljningen av nya XC90 var i full gång på alla marknader. Drygt 40.000 XC90 levererades och vid årsskiftet fanns det beställningar på lika många till, med råge.

"Med ett framgångsrikt 2015 bakom oss kommer Volvo Cars att gå in i nästa fas av sin transformation. När denna är gjord kommer Volvo verkligen att vara en global tillverkare i premiumsegmentet", kommenterar vd:n Håkan Samuelsson enligt ett pressmeddelande.

De tidigare så lövtunna marginalerna snyggades också till ordenligt. 2014 var rörelsemarginalen blott 1,5 procent. I fjol 4 procent. Det är halvvägs mot målet på 8 procent som Håkan Samuelsson stakat ut för att Volvo på allvar ska bli ett premiummärke och kunna mäta sig med de tyska konkurrenterna.

Ett mål för framtiden är också att öka försäljningen till 800.000 bilar vilket man ska nå genom att förnya hela produktprogrammet på några år. Stora suven XC90 var först ut och i december visades lyxiga sedanen S90. Idag är det dags för nästa premiär. I samband med en presskonferens i Stockholm där Håkan Samuelsson ska presentera de finansiella resultaten avtäcks nya V90 - efterföljaren till kombin V70 som år efter år toppar den svenska försäljningsstatistiken.

Sedan kinesiska Geely köpte Volvo 2010 av Ford har en investeringsplan på 75 miljarder kronor sjösatts. Två bilfabriker och en motorfabrik i Kina har dragit igång. En fabrik i USA började byggas ifjol. 

Med starten av ett tredje skift på Torslandafabriken och taktökningar har 1 800 personer anställts. Vid årsskiftet hade Volvo Cars nästan 29.000 anställda världen över.

Det mesta går Volvos väg just nu. För tre år sedan klarade bolaget med nöd och näppe att redovisa nollresultat för 2012 genom att sälja teknik till ägaren Geely. Och backar man ytterligare, till krisåret 2008, gick Volvo Cars med nästan 12 miljarder kronor i förlust.

Tyck till
Tyck till