Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Nevs köper kinesisk fabrik

  • SAMARBETE. Nevs fabrik i Trollhättan bygger karosser som skeppas till Kina. Foto: Jack Mikrut

Bilfabriken i Trollhättan får ännu ett kinesiskt syskon när Nevs köper en fabrik i södra Kina som tillverkar eldrivna transportbilar.
Affären genomförs bland annat med lånestöd från den aktuella provinsen.

Nevs fortsätter att hitta nya samarbeten i Kina som följer jätteordern från Panda New Energy, värd 100 miljarder kronor, som presenterades före jul.

I ordern ingår 150.000 eldrivna 9-3 som från och med maj 2017 ska monteras i en fabrik som byggs i Tianjin nära Peking, dit det ska skeppas karosser från Trollhättan.

Ordern omfattar även 100.000 fordon av annan typ som ska komma via Nevs partner. Nu har Nevs hittat en lösning för 50.000 skåpbilar genom att bli delägare i New Long Ma som har investerat över 4 miljarder kronor i en ny fabrik i Fujian.

Den har kapacitet för 150.000 bilar, men går knappt på halvfart. I fjol tillverkades cirka 30.000 bilar, varav 12.000 eldrivna transportbilar av den modell som Nevs tar över.

Mattias Bergman, vd för Nevs, medger att det var ett bra förhandlingsläge.

”De behöver en partner för att utveckla verksamheten. För oss är det attraktivt att ta över en befintlig fabrik.”

Ännu så länge är det ett ramavtal, men Mattias Bergman hoppas att alla bitar faller på plats före sommaren. Då tar Nevs över 50 procent av New Long Ma, ett dotterbolag till Fujian Motors Group, som i sin tur ägs av Fujians provinsregering. En av Nevs delägare, Srit, ska också gå in med 15 procent.

”Det innebär att vi kontrollerar 65 procent av bolaget”, säger Mattias Bergman.

Vilka summor det rör sig om vill han inte gå in på.

Provinsregeringen i Fujian stöttar dels genom att tillsammans med kinesiska staten ge kundsubventioner på motsvarande ungefär 160 000 kronor per bil, dels genom finansieringshjälp.

”Provinsen säkerställer att vi får förmånliga lån”, säger Mattias Bergman.

Han ser ingen risk för att fabriken i Trollhättan blir överflödig.

”Nej, den ska försörja Europa. Den här affären är bra även för Trollhättan eftersom den stärker oss finansiellt.”

Tyck till
Tyck till