Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Diplomati ska sälja blågult i Indien

  • DRIVER PÅ. Harald Sandberg, Sveriges Indienambassadör, prioriterar exportfrämjandet. Foto: Jesper Frisk

Ambassaderna har en nyckelroll när den svenska exporten nu ska lyfta. Regeringen har gett ett tydligare uppdrag till ambassadörerna att sätta exportfrämjandet främst. Och det ger nu effekt.
”Vi har stor nytta av det”, säger Marcus Wallenberg.

Det är tidig eftermiddag och den indiska premiärministern Narendra Modi har tillsammans med statsminister Stefan Löfven precis invigt den svenska paviljongen på industrimässan Make in India i Bombay.

I skuggan utanför den stora mässbyggnaden står försvarskoncernen Saabs ordförande Marcus Wallenberg och samtalar med Sveriges Indienambassadör Harald Sandberg. Efter en stund ansluter även Saabs vd Håkan Buskhe.

Under dagarna som följer sker flera möten mellan de svenska företagsledarna och indiska politiker på högsta nivå. Harald Sandberg har en nyckelroll som dörröppnare till den yttersta makten i landet och deltar i flera fall själv på mötena.

För Di berättar han hur ambassadörsrollen förändrats påtagligt de senaste åren.

”Betoningen och efterfrågan har ökat på det exportfrämjande arbetet. Det är en kraftig förändring”, säger Harald Sandberg.

”Det har pågått under en tid och är en internationell trend, där länder satsar mer på exportfrämjandet. Men det är ingen tvekan om att det här har accelererat väldigt kraftigt för oss de sista åren.”

Helgens svenska Indienbesök är en del av regeringens nya exportstrategi, som handlar om att lyfta exporten till tillväxtländer som Indien. Regeringen har skjutit till 800 miljoner kronor för insatser under fem år.

Det handlar bland annat om skapandet av Team Sweden, som är en samordning av exportstödet till näringslivet. Och det är ambassaderna i respektive land som har uppdraget att samordna arbetet.

”Vi har skruvat upp ambassadernas främjandeuppdrag”, säger näringsminister Mikael Damberg.

”Ambassaderna har en väldigt viktig roll att spela, inte minst när man som företag ska etablera sig på marknader längre bort från Sverige. De kan ofta öppna dörrar och skapa mötesplatser, men också ge nödvändig kunskap om politiska skeenden i landet”, säger han.

Enligt flera av företagsledarna i den svenska Indiendelegationen är det en påtaglig skillnad när det gäller stödet från ambassaderna.

”Jag märker definitivt av det. Jag tror svenska företag i dag upplever att de blir mycket hjälpta ute i världen”, säger Marcus Wallenberg.

”De stora exportnationerna satsar väldigt hårt på att främja export på plats ute i världen. Det är därför bra att vi också gör det. Det tror jag vi har stor nytta av. Det är viktigt att staten och näringslivet kan gå hand i hand när man är utanför Sverige”, säger han.

Harald Sandberg har numera daglig kontakt med svenska företagsledare och sitter själv med som observatör i styrelsen för den svenska handelskammaren i Indien.

”För mitt arbete innebär den ökade betoningen på export att jag hela tiden får fundera på vilka kontakter jag behöver ta. Jag träffar nästan på daglig basis företag eller andra aktörer i Team Sweden. Vi jobbar väldigt integrerat”, säger han.

Hinner du med att vara diplomat också?
”Om vi inte förstår de politiska skeendena i landet och varför landet utvecklas som det gör, både inrikespolitiskt och utrikespolitiskt, är vi illa ute. Det är en grundkompetens hos oss som vi drar nytta av i främjandet.”

Tyck till
Tyck till