Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Egen hiss på väg upp

  • HISNANDE AFFÄRER. John Löwbäck, vd för Aritco, med uppfinnaren och formgivaren Alexander Lervik. Foto: Abraham Engelmark

Formgivaren och uppfinnaren Alexander Lervik har tillsammans med företaget Aritco tagit fram en specialdesignad hiss för villor.
Nu vill de försöka sälja modellen för omkring en kvarts miljon kronor per hiss.

Aritco, som var Gasellföretag 2003–2005, säljer hissar, både för företags- och privatmarknaden. Under de senaste åren har efterfrågan på företagets villahissar ökat.

”Hissarna säljs främst för framtidssäkring, så man kan bo kvar i sitt hem utan besvär, och till 35–45 åringar som bygger nytt. Arkitekten föreslår då ofta att man bygger in en hiss”, säger John Löwbäck, vd för Aritco.

Nu hoppas bolaget att det ska finnas efterfrågan för en exklusivare designhiss.

Under Stockholm Design Week 2016 visade bolaget upp en hiss på varuhuset NK i Stockholm. Bakom designen står Alexander Lervik, inredningsarkitekt och produktdesigner. Han har tagit fram en rad modeller för privata hem.

”Det var en stor utmaning. Jag hade aldrig designat hissar förr och helt plötsligt var det många lagkrav att förhålla sig till. Men den största utmaningen var säljsidan. Att göra en hiss som arkitekter och slutkunder vill ha”, säger Alexander Lervik.

En designhiss kan kosta 200.000 kronor plus en installation för 30.000 kronor.

”Småpengar när man ska bygga ett hus. Många tror nog att det kostar en miljon. Det är den första hissen för en normal familj”, säger John Löwbäck.

Aritco Lift grundades 1995 och har huvudkontor, utveckling och produktion i Kungsängen utanför Stockholm. I fjol ökade försäljningen med drygt 17 procent till 375 Mkr.