Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

”Målet är att skapa ett aktieägarvärde”

  • Jonas Samuelsson, vd för Electrolux.

5 frågor till Jonas Samuelsson, vd för Electrolux.

Du har precis tillträtt som vd. Vad vill du åstadkomma?
”Vi ska göra Electrolux till ett ännu mer konsument- och marknadsdrivet företag. Målet är att skapa ett aktieägarvärde genom lönsam tillväxt. För att uppnå det måste vi utveckla fler innovativa produkter som kunderna är beredda att betala för. Det handlar om att ge kunden nya upplevelser i matlagning och andra vardagssysslor, med hjälp av smartare och mer hållbara produkter, med hög kvalitet till en konkurrenskraftig kostnad.”

Hur ser framtiden ut i Nordamerika?
”Nordamerika fortsätter att vara en av våra viktigaste marknader med god och stabil tillväxt och vinstpotential. Nu har vi fått ordning på tillverkningen av kylskåp och frysar, det som drog ned lönsamheten förra året.”

”Vi jobbar stenhårt på att fabriken i Memphis ska gå för fullt från och med andra halvåret. Vi har rekryterat en mycket bra Nordamerikachef i Alan Shaw från Husqvarna och ser ljust på framtiden där.”

Vad kan ni göra med kostnaderna?
”Fokus de kommande åren handlar om att höja produktiviteten i verksamheten genom projekt som modularisering, alltså fler gemensamma komponenter och produktplattformar, automatisering och digitalisering i fabrikerna. Där finns stora värden att hämta hem.”

Den kinesiska marknaden är tuff. Hur ska ni lyckas?
”Vi har lärt oss mycket av våra satsningar där och utvärderar alternativa möjligheter för att nå de kinesiska konsumenterna. Detaljerna får vi återkomma till.”

Och hur ska ni växa?
”Det kommer att ske både organiskt och med kompletterande förvärv. Vitvarubranschen växer eftersom fler människor får råd att köpa våra produkter och vi kan tillgodose deras behov med innovativa och kostnadseffektiva lösningar.”