Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Charmade Modi

  • NÖJDA. Håkan Buskhe, vd för försvarskoncernen Saab och Martin Lundstedt, vd för Volvo-koncernen, fick båda möjlighet att visa upp och diskutera deras erbjudanden med Indiens premiärminister Narendra Modi. Foto: Jesper Frisk

  • NÖJDA. Håkan Buskhe, vd för försvarskoncernen Saab och Martin Lundstedt, vd för Volvo-koncernen, fick båda möjlighet att visa upp och diskutera deras erbjudanden med Indiens premiärminister Narendra Modi. Foto: Jesper Frisk

  • SER STORT BEHOV. Melker Jernberg, vd för Höganäs. Foto: Jesper Frisk

  • EXPANDERAR. Patrik Antoni, kommunikationschef på Ikea i Indien. Foto: Jesper Frisk

  • GLADA MINER. Indiens premiärminister Narendra Modi hälsar på Saabs ordförande Marcus Wallenberg. Foto: Jesper Frisk

Ikea ska öppna 25 nya varuhus i Indien på tio år. Saab hoppas på en av världens största upphandlingar av stridsflyg. Och Volvo tror på ett stort genombrott för hybridbussar.
Svenska företag storsatsar nu i Indien.

Instruktionerna var många till den svenska delegationen inför premiärminister Narendra Modis ankomst till den blågula paviljongen på industrimässan Make in India. Ingen fick stå i vägen för den indiska regeringschefen, för då kunde han vända om och gå till ett annat lands paviljong i stället och allt skulle vara ett misslyckande. Men när Modi och statsminister Stefan Löfven väl kom utbröt ändå kaos, med mängder av säkerhetsvakter, journalister och personer som ville komma nära.

Tanken var att Modi skulle ha ägna två minuter åt den svenska paviljongen, men efter att ha hälsat länge och hjärtligt på försvarskoncernen Saabs ordförande Marcus Wallenberg och bolagets vd Håkan Buskhe, var det Volvokoncernens vd Martin Lundstedts tur. Han bjöd med Modi upp i den hybridbuss bolaget tagit till mässan. Minuterna gick. Sedan var det fler handskakningar med företrädare för bland andra Ericsson, SKF och Sandvik och så en pratstund till vid Ikeas monter.

”Vi fick 20 minuter med honom och han har skakat hand med 10–15 svenska vd:ar och fått höra om deras planer i Indien. Vi har gjort ett otroligt bra avtryck”, säger Anna Liberg, Sveriges handelssekreterare i Indien.

Martin Lundstedt, som senare även hade överläggningar med andra indiska regeringsföreträdare och affärskontakter, var väldigt nöjd.

”Jag har fört fram vårt budskap när det gäller hållbarhet, stadsutveckling och kollektivtrafiksystem. Och han visade ett stort intresse för det, vilket givetvis betyder mycket för oss”, säger Martin Lundstedt till Di.

Vad ser du för affärsmöjligheter här?
”De publika transportmedlen behöver utvecklas och där har vi inom Volvo haft en ledande roll under många år och nu introducerar vi hybridbussarna i Mumbai. Och intresset är stort.”

Hur ser du på utvecklingen i Indien?
”Det pågår ett stort förändringsarbete här för att underlätta affärer, för att ta bort korruption och andra hinder. Fortsätter man med att öppna upp ekonomin och arbeta med hållbarhet så är det väldigt positivt. De utmaningar de står inför innebär möjligheter för oss.”

Saabs vd Håkan Buskhe, som träffat Modi ett par gånger tidigare, är också mycket positiv. Bolaget hoppas på en framtida upphandling av 100–400 stridsflygplan, som många bedömare tror står för dörren. För Saab skulle en sådan affär föra upp bolaget till en helt ny liga.

”De produkterna vi säljer har stater som kunder. Och det är klart att då är det är viktigt att kunna träffas på det här sättet och dessutom att vi har den svenska statsministern här, det är klart att det påverkar oss positivt, men det är långt innan man gör affärer”, säger Håkan Buskhe.

Hur ser du på era möjligheter med Gripen i Indien?
”Vi har ett bra erbjudande och vi vet att det finns ett intresse och då får vi jobba utifrån det”, säger han.

Ett annat svenskt företag som nu gör en stor offensiv på den indiska marknaden är Ikea, som sedan länge haft produktion i landet, men inga varuhus. Men i helgen togs ett första spadtag till det första varuhuset, som ska öppna sommaren 2017. Planen är att öppna hela 25 varuhus i landet fram till 2025 och det är en för bolaget ovanligt snabb expansion.

”Vi har en ny approach i Indien mot hur vi brukar etablera oss. I många fall har Ikea öppnat ett varuhus i ett land, nu har vi bestämt oss för att gå betydligt fortare fram”, säger Patrik Antoni, kommunikationschef på Ikea i Indien.

”Vi ser en stor potential, plus att om vi vill bli framgångsrika här måste prisnivån vara bra och då måste vi ha mycket lokal produktion och det krävs många varuhus”, fortsätter han.

Melker Jernberg är vd för metallpulvertillverkaren Höganäs, som har varit verksamt länge i landet. Han hoppas att Modi nu genomför de stora infrastrukturinvesteringar han utlovat.

”När man åker runt i Indien upplever man att det är kaos i trafiken, och det beror på att det finns för få vägar. Det behöver byggas väldigt mycket vägar och jag hoppas att han håller fast vid sitt löfte”, säger han.