Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Starkt resultat för Di

  • Di:s personal. Längst fram syns Cecilia Schramm, analyschef, Gunilla Herlitz, vd för Bonnier News, samt Lotta Edling. chefredaktör. Foto: Oskar Omne

Di redovisar ett rörelseresultat på 136 miljoner kronor för 2015, en nedgång från 171 Mkr 2014. Trots resultattappet redovisar Di en vinstmarginal på 18,5 procent.
"Det är ett starkt resultat med tanke på att det var ett omställningsår för Dagens industri", säger vd:n Gunilla Herlitz.

Trots nedgången i resultatet var Dagens industri ändå den tidning inom Bonnier News som gjorde den högsta vinsten i fjol.
Och redan i år tror Gunilla Herlitz att resultatet ska vara tillbaka på samma nivå som 2014.

”Jag räknar med ett väsentligt bättre resultat än 2015, åtminstone 170 miljoner kronor. Dagens industri har en unik position med sin tydligt nischade målgrupp och är därför på alla sätt otroligt väl rustad att möta framtiden”, säger hon.

Gunilla Herlitz lyfter även fram att printintäkterna från läsarverksamheten, där prenumerationerna ingår, ökade under 2015.

Resultattappet under fjolåret berodde bland annat på en rad offensiva initiativ.
Satsningen på digital utveckling och analys landade på 46 Mkr 2015, vilket kan jämföras med 20 Mkr 2014.

Dagens industri tog även en del strukturkostnader med anledning av personalminskningar.

”Vi kommer fortsätta vår satsning på digital utveckling, vare sig det handlar om att skapa nya digitala format eller öka vår tekniska prestanda”, säger Gunilla Herlitz.

”Den största utmaningen är att få alla våra prenumeranter att ta del av Dagens industris högklassiga innehåll på alla våra digitala plattformar.”

Lotta Edling, Di:s chefredaktör, är också nöjd med utvecklingen under fjolåret.
”Di har en stark tradition av att tjäna pengar och det är väldigt glädjande att vi lyckas göra ett så högt resultat även under ett år då vi investerat kraftigt i digital utveckling och kompetensskifte”, säger hon.

”All vår framgång börjar med journalistiken och även här står Di enormt stadigt. Vi gör Sveriges mest kvalificerade ekonomijournalistik, både på djupet och bredden, och är starka i alla våra kanaler. Även den senaste veckans nyhetslägen och vår hantering av börsras, turerna kring Swedbank – och dessutom världsscoopet med Max Martin-intervjun – är bra exempel på det.”

Tyck till
Tyck till