Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Kia siktar på företagen

  • STYVARE MODELL. Kia Sportage, som byggs i Slovakien och är företagets bästsäljare i Europa, har blivit lite större och komforten är klart godkänd. Foto: Carl-Johan Lejland

Sveriges mest populära bilmärke bland privatkunder vill locka fler företagskunder. I väntan på en stor kombi står hoppet till Sportage. Kias nya kompakta suv har blivit större och rundare i formerna.

Sportage är en veteran i Kias uppställning. Den första kom redan 1993 och den version som nu lanseras är generation fyra.

En skillnad jämfört med föregångaren är att bilen är att axelavståndet har ökat med 3 centimeter och att bilen blivit 4 centimeter längre. Det innebär bättre utrymmen i kupén, framför allt märks det i baksätet men också i bagageutrymmet som har ökat från 464 till 503 liter.

En liten detalj som gläder den som ofta lastar mycket i bagaget är att tillverkaren har byggt in en särskild plats för insynsskyddet när det inte används. Det gör att man slipper lägga den pjäsen över benen på passagerarna i baksätet vid full last.

Inredningen upplevs som mer påkostad den här gången och även om det är plast som dominerar har Kia gjort ett bra jobb med att förfina detaljerna. Komforten är klart godkänd och framför allt är vindbruset lågt, även i motorvägsfart. En del buller tar sig dock upp från vägen och bensinmotorn varvar för högt för att göra resan riktigt bekväm.

Chassit är betydligt styvare än i föregångaren, främst beroende på att Kia har ökat andelen höghållfastighetsstål i konstruktionen från 18 till 51 procent. Trots sin höjd är Sportage ganska lugn i kurvorna, men kan upplevas som lite stötig.

Servon sitter den här gången monterad vid framaxeln och avståndet till hjulen är kortare. Styrningen är klart godkänd, men ratten vill fjädra tillbaka till nolläget vilket tar en stund att vänja sig vid.

När det gäller aktiv säkerhet ska Kia har beröm för att alla bilar, oavsett utrustningsnivå, har autobroms. Systemet fungerar genom att en radar och en kamera övervakar trafiken framför bilen och är aktivt i hastigheter mellan 8–180 km/tim. Vid risk för kollision med ett fordon eller en person får föraren en varning samtidigt som bromsarna aktiveras. Om föraren inte reagerar så slås bromsarna på för fullt (i hastigheter upp till 80 km/tim).

En annan mindre viktig, men kul, finess är att Kia erbjuder trådlös laddning för mobiltelefonen. Ju färre sladdar som stör körningen desto bättre, men tänk på att du måste ha en telefon som har stöd för så kallad Qi-laddning.

Sportage byggs i Zilina i Slovakien och är Kias mest sålda modell i Europa. Mycket talar för att den nya generationen kommer att sälja bra den också. Den innebär ingen revolution i segmentet, men många mindre förbättringar höjer helhetsintrycket.

Vid lanseringen i februari finns bara tvåliters dieseln att tillgå, och då med fyrhjulsdrift och ett grundpris på 308 900 kronor. Det är en fin motor som går lugnt men kraftfullt tack vare ett vridmoment på 400 Nm. I mars dyker bensinmotorn på 132 hästkrafter och en diesel på 115 hästkrafter upp i framhjulsdrivna modellversioner med lägre priser.

Kia sågs för inte allt för länge sedan som en uppstickare på den svenska marknaden. Men i fjol var märket det sjätte största i Sverige, och skuggar Toyota, Audi och BMW, utan att märket har en bil i den så viktiga storkombiklassen. Men en sådan kommer i höst i form av Optima kombi, och i väntan på den ska nya Sportage bidra till ökad företagsförsäljning.

Modellen får sannolikt draghjälp av en trend i marknaden där mellanstora suvar vinner terräng på bekostnad av stora kombibilar i d-segmentet.

Tyck till
Tyck till