Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Amazons nya jättesatsning

Näthandlaren Amazon har storslagna planer på att växa inom leveranser och logistik.

Dokument som Bloomberg News kommit över tyder på att företagets vision är ett nätverk som kontrollerar det globala flödet av varor, från fabriker i Kina och Indien ända fram till kundernas dörrar i New York eller London. Projektet, som har namnet "Dragon boat", skulle göra Amazon till en konkurrent till logistikföretag som Fedex och UPS.

Strategin skulle också göra Amazon och Alibaba till mer direkta rivaler. Båda bolagen strävar efter att styra den snabbväxande globala e-handelsmarknaden, som år 2020 väntas omsätta 1.000 miljarder dollar och ha 900 miljoner kunder.

Amazon väntas enligt dokumenten i år lansera en satsning med namnet "Global supply chain by Amazon". Satsningen placerar Amazon i centrum av en logistikindustri som inte bara omfattar leverantörer som Fedex och UPS, utan också mängder av mellanhänder som hanterar allt pappersarbete som hör till internationell handel.

Amazon vill göra flera av mellanhänderna onödiga, genom att samla ihop lager från handlare världen över och sedan köpa utrymme på lastbilar, flygplan och fartyg till reducerade priser.

Handlare ska sedan kunna boka fraktutrymme online genom vad Amazon kallar ett "one-click ship" för internationell handel. Säljare kommer i framtiden inte längre att boka frakt hos DHL, UPS eller Fedex utan i stället gå direkt via Amazon, hoppas bolaget.

Tyck till
Tyck till